op
1.5 dCi K9K732 (sterownik Siemens SID301)
Od dłuższego czasu borykam się z dość nietypowym problemem w swoim szczeniaczku. Czekałem aż problem się nasili, żeby móc to jakoś zdiagnozować i stało się. Od tygodnia sprawdzam różne rzeczy, to co wg mnie ma znaczenie, ale po kolei.
Jeżdżąc codziennie do pracy, tą samą trasą ok 2 miesięcy temu zauważyłem, że podczas skręcania w lewo, np. jadąc powoli na 2-gim biegu i wcisnę gaz samochód ma szarpnięcie, najpierw było to jedno szarpnięcie, teraz potrafi na jednym łuku zrobić to kilka razy. Nie jest to szarpnięcie zaraz po wciśnięciu gazu, ale powiedzmy zaczyna przyśpieszać, turbo wstaje i nagle jest szarpnięcie ( dziś czasem jest ich już kilka).
Żeby nie było tak łatwo to nie jest to regułą, tzn. można jechać kilkadziesiąt kilometrów i jest ok, a na drugi dzień kupa, ale tez nie robi tego na każdym zakręcie. Co więcej jadąc na wprost i skręcając w prawo nie udało mi się zmusić go ani razu do takiego szarpnięcia.
..iagnostyka:..
Kiedy zdarzało się to pojedynczo komputer nie rejestrował żadnych błędów.
W momencie gdy objawy zaczęły się nasilać nie miałem żadnych komunikatów na tablicy, ale komputer zarejestrował dwa błędy:
DF004 Obwód czujnika ciśnienia doładowania - za wysokie napięcie CO.0
DF012 Napięcie zasilania nr2 czujników 1.DEF
Idąc tym tropem i uwzględniając instrukcje serwisowe sprawdziłem połączenie czujnika ciśnienia doładowania, wiązkę łączącą czujnik z komputerem silnika, kostkę. Wszystko jest dobre, odizolowywałem całą wiązkę, szarpałem, zaginałem, nigdzie nie ma przerwy ani zwarcia pomiędzy przewodami. Zmieniłem też czujnik na drugi (miałem akurat na stanie) objawy są dokładnie takie same. Żeby wyeliminować że dwa czujniki są złe, jeden poddałem testowi, podpiąłem zasilanie, powrót sygnału pod oscyloskop i pompowałem go i robiłem podciśnienie sprawdzając na zewnętrznym reduktorze wskazania ciśnienia, są ok, odbiegają o ok 2% od ideału, serwis nakazuje zmienić czujnik jak odbiega ponad 15%. Więc to nie czujnik.
O dziwno po tych zabiegach objawy jak by ustały, ale niestety po ok tygodniu wszystko wróciło. Nawet ze zdwojoną siłą. Na jednym dość długim łuku po serii szarpnięć, na zegarach ujrzałem błąd, z kontrolką service i samochód przeszedł w tryb awaryjny. Zaraz podpiąłem komputer i sprawdziłem błędy. Ponad te które dostałem poprzednio (wróciły też teraz) był jeszcze jeden:
DF038 Moduł elektroniczny 12.DEF
a DF004 ma teraz stan 1.DEF
Instrukcja naprawy tej usterki, niestety mówi, że jeśli istnieją inne błędy towarzyszące to należy usunąć te inne usterki.
Skasowanie błędów jest możliwe, ale po dłuższej serii szarpnięć błędy wracają, ale ten DF038 zdarzył się tylko 2 razy na 20 kasowań, więc to raczej następstwo przerywanego sygnału.
Wczoraj zabawy się skończyły i przystąpiłem do kompletnej diagnostyki.
Sprawdziłem szczelność turbo - jest szczelne.
Odpinałem kolejno czujniki i robiłem jazdę próbną:
1. odpięcie czujnika ciśnienia doładowania - bez niego szarpie
2. Odpięcie zaworu sterującego turbo - bez niego szarpie (odpięty także turbina się nie uszczelniała, więc nie było nawet turbo doładowania)
3. Opięcie EGR - bez niego szarpie.
Zacząłem rejestrować parametry na live. Pierwszy podejrzany wymieniany ok. 6 miesięcy temu czujnik pedału hamulca ( z nim też był problem, samochód czasem nie chciał przyśpieszać, trzeba było puścić gaz i jeszcze raz nacisnąć jechał dalej) niestety jego stan jest ok, nie zmienia się sam jak to działo się wcześniej.
Idąc dalej tropem czujników podpiętych do linii zasilania nr 2 zacząłem obserwować parametry pedału gazu. I tutaj są ciekawe rzeczy, które chyba wskazują na uszkodzenie jednego obwodu tego czujnika. Tylko do cholery DLACZEGO TYLKO PODCZAS SKRĘCANIA W LEWO???
załączam zrzuty z CLiPa, na których widać obie ścieżki pedału gazu, ogólny sygnał przyśpieszenia i doładowanie.
Pytanie do kogoś kto sprawdzał pedał gazu, wskazania z obu potencjometrów powinny być takie same? Wg mnie tak i to co zrobię teraz to zamówię nowy pedał, ale chcę się upewnić. Wiązka wypinana z pedału, styki czyste przewodzenie ok. Na wolnych obrotach nie da się zauważyć pików pokazanych poniżej. Tylko podczas jazdy w lewo.
DLa porównania kawałek trasy na wprost
Dla chętnych pomóc, mogę na priv podesłać pliki *.dat do podejrzenia w CLiPie z rejestracji parametrów.
Od dłuższego czasu borykam się z dość nietypowym problemem w swoim szczeniaczku. Czekałem aż problem się nasili, żeby móc to jakoś zdiagnozować i stało się. Od tygodnia sprawdzam różne rzeczy, to co wg mnie ma znaczenie, ale po kolei.
Jeżdżąc codziennie do pracy, tą samą trasą ok 2 miesięcy temu zauważyłem, że podczas skręcania w lewo, np. jadąc powoli na 2-gim biegu i wcisnę gaz samochód ma szarpnięcie, najpierw było to jedno szarpnięcie, teraz potrafi na jednym łuku zrobić to kilka razy. Nie jest to szarpnięcie zaraz po wciśnięciu gazu, ale powiedzmy zaczyna przyśpieszać, turbo wstaje i nagle jest szarpnięcie ( dziś czasem jest ich już kilka).
Żeby nie było tak łatwo to nie jest to regułą, tzn. można jechać kilkadziesiąt kilometrów i jest ok, a na drugi dzień kupa, ale tez nie robi tego na każdym zakręcie. Co więcej jadąc na wprost i skręcając w prawo nie udało mi się zmusić go ani razu do takiego szarpnięcia.
..iagnostyka:..
Kiedy zdarzało się to pojedynczo komputer nie rejestrował żadnych błędów.
W momencie gdy objawy zaczęły się nasilać nie miałem żadnych komunikatów na tablicy, ale komputer zarejestrował dwa błędy:
DF004 Obwód czujnika ciśnienia doładowania - za wysokie napięcie CO.0
DF012 Napięcie zasilania nr2 czujników 1.DEF
Idąc tym tropem i uwzględniając instrukcje serwisowe sprawdziłem połączenie czujnika ciśnienia doładowania, wiązkę łączącą czujnik z komputerem silnika, kostkę. Wszystko jest dobre, odizolowywałem całą wiązkę, szarpałem, zaginałem, nigdzie nie ma przerwy ani zwarcia pomiędzy przewodami. Zmieniłem też czujnik na drugi (miałem akurat na stanie) objawy są dokładnie takie same. Żeby wyeliminować że dwa czujniki są złe, jeden poddałem testowi, podpiąłem zasilanie, powrót sygnału pod oscyloskop i pompowałem go i robiłem podciśnienie sprawdzając na zewnętrznym reduktorze wskazania ciśnienia, są ok, odbiegają o ok 2% od ideału, serwis nakazuje zmienić czujnik jak odbiega ponad 15%. Więc to nie czujnik.
O dziwno po tych zabiegach objawy jak by ustały, ale niestety po ok tygodniu wszystko wróciło. Nawet ze zdwojoną siłą. Na jednym dość długim łuku po serii szarpnięć, na zegarach ujrzałem błąd, z kontrolką service i samochód przeszedł w tryb awaryjny. Zaraz podpiąłem komputer i sprawdziłem błędy. Ponad te które dostałem poprzednio (wróciły też teraz) był jeszcze jeden:
DF038 Moduł elektroniczny 12.DEF
a DF004 ma teraz stan 1.DEF
Instrukcja naprawy tej usterki, niestety mówi, że jeśli istnieją inne błędy towarzyszące to należy usunąć te inne usterki.
Skasowanie błędów jest możliwe, ale po dłuższej serii szarpnięć błędy wracają, ale ten DF038 zdarzył się tylko 2 razy na 20 kasowań, więc to raczej następstwo przerywanego sygnału.
Wczoraj zabawy się skończyły i przystąpiłem do kompletnej diagnostyki.
Sprawdziłem szczelność turbo - jest szczelne.
Odpinałem kolejno czujniki i robiłem jazdę próbną:
1. odpięcie czujnika ciśnienia doładowania - bez niego szarpie
2. Odpięcie zaworu sterującego turbo - bez niego szarpie (odpięty także turbina się nie uszczelniała, więc nie było nawet turbo doładowania)
3. Opięcie EGR - bez niego szarpie.
Zacząłem rejestrować parametry na live. Pierwszy podejrzany wymieniany ok. 6 miesięcy temu czujnik pedału hamulca ( z nim też był problem, samochód czasem nie chciał przyśpieszać, trzeba było puścić gaz i jeszcze raz nacisnąć jechał dalej) niestety jego stan jest ok, nie zmienia się sam jak to działo się wcześniej.
Idąc dalej tropem czujników podpiętych do linii zasilania nr 2 zacząłem obserwować parametry pedału gazu. I tutaj są ciekawe rzeczy, które chyba wskazują na uszkodzenie jednego obwodu tego czujnika. Tylko do cholery DLACZEGO TYLKO PODCZAS SKRĘCANIA W LEWO???
załączam zrzuty z CLiPa, na których widać obie ścieżki pedału gazu, ogólny sygnał przyśpieszenia i doładowanie.
Pytanie do kogoś kto sprawdzał pedał gazu, wskazania z obu potencjometrów powinny być takie same? Wg mnie tak i to co zrobię teraz to zamówię nowy pedał, ale chcę się upewnić. Wiązka wypinana z pedału, styki czyste przewodzenie ok. Na wolnych obrotach nie da się zauważyć pików pokazanych poniżej. Tylko podczas jazdy w lewo.
DLa porównania kawałek trasy na wprost
Dla chętnych pomóc, mogę na priv podesłać pliki *.dat do podejrzenia w CLiPie z rejestracji parametrów.
CLIP Warszawa Bemowo
LICZNIKI STEROWNIKI KARTY KLUCZYKI TPMS AIRBAG
LICZNIKI STEROWNIKI KARTY KLUCZYKI TPMS AIRBAG