odma to prosty zawór przepływowy (obudowa, membrana, sprężynka, wlot od silnika i wylot do ukł. zasysania powietrza między filtrem a turbiną).
Gdy silnik pracuje na umiarkowanych obrotach, to ciśnienie oparów olejowych ze skrzyni korbowej idzie przez zawór, dzięki uchylonej membranie i ugiętej lekko sprężynce, do wylotu i układu ssącego poprzez turbinę.
Gdy silnik gwałtownie podnosi obroty, to napędza turbinę a ona zasysa powietrze z układu dolotowego( filtr powietrza i zawór odmy).
Duże podciśnienie wywołane zasysaniem turbiny pokonuje całkowicie opór sprężynki i pozwala zamknąć kanał (wylot) z zaworu odmy, zapobiegając wyssaniu oparów i oleju z silnika. Jak Obroty i ssanie turbo się obniżą, to sprężynka uchyli nieci membranę, otwierając przelot oparów przez odmę.
I tak w kółko. Jak się odma zapcha, to wali oparami wszędzie z silnika. Jak się nie domyka, to turbo łyka opary i i sadzi do dolotu mocząc wszystko na drodze od niej samej do głowicy. Pomocny w diagnozowaniu może być odkurzacz. Przyłóż do króćca wylotowego i ma nie przepuszczać od silnika.