Tak więc zaczynamy:
1. Zacząłem od oględzin samonapinacza, jego śrub oraz dumania jakimi kluczami należy go poluzować. Wyszło na to, że w moim przypadku były to odpowiednio klucze o nr 12/13 oraz 16.
![[Obrazek: f12bf792d3137be2gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images62.fotosik.pl%2F1046%2Ff12bf792d3137be2gen.jpg)
2. Poluzowałem samonapinacz oraz odgiąłem go maksymalnie w stronę obudowy rozrządu, co umożliwiło mi zdjęcie paska wieloklinowego z koła pasowego alternatora. Następnie próbowałem zdjąć pasek z reszty kół pasowych, jednak bardzo mała przestrzeń pomiędzy nadkolem a silnikiem uniemożliwiła mi zdjęcie paska z koła pasowego wału korbowego. Zostałem zmuszony do odkręcenia koła oraz obudowy nadkola. Dopiero odkręcenie obudowy plastikowej nadkola dało mi pełny dostęp do koła pasowego wału korbowego od dołu.
![[Obrazek: 5f39e9538d8d1429gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images62.fotosik.pl%2F1046%2F5f39e9538d8d1429gen.jpg)
Niestety, aby zdjąć pasek musiałem posiłkować się odkręceniem również jednej ze śrubek przytrzymujących plastikową osłonę rozrządu, ponieważ pasek wieloklinowy nie chciał mi zejść z koła pasowego wału. Dopiero odgięcie w/w obudowy rozrządu umożliwiło mi wyjęcie paska.
![[Obrazek: a059f8c070ecd915gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images63.fotosik.pl%2F1043%2Fa059f8c070ecd915gen.jpg)
3. Po zdjęciu paska wielorowkowego i spisaniu jego danych technicznych - miałem SKF 6PK1637, udałem się do sklepu po nowy pasek.
W sklepie sprawdzili po nr VIN jaki pasek jest zalecany do 1.9DTi w SCI PH II i wyszło, że powinien być zamontowany 6PK1640 (Dayco), czyli o 3mm dłuższy pasek 6-cio rowkowy, niż miałem założony. Taki zatem nabyłem - koszt paska 57zł, a przy okazji zakupiłem również filtr powietrza, którego wymiany dokonałem później ;)
![[Obrazek: 9a46981a551315c1gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images64.fotosik.pl%2F1045%2F9a46981a551315c1gen.jpg)
![[Obrazek: ffdf1453f6304996gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images64.fotosik.pl%2F1045%2Fffdf1453f6304996gen.jpg)
4. Po powrocie zabrałem się za wizualną i organoleptyczną ocenę rolek i kół pasowych zamontowanych w silniku. Po oględzinach stwierdziłem, że żadne koło ani rolka nie pracuje ciężko, nie jest wykrzywione, ani poszczerbione, uznałem zatem, że mogę zabrać się za montaż nowego paska.
![[Obrazek: 65a76226170e3d57gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images65.fotosik.pl%2F1045%2F65a76226170e3d57gen.jpg)
![[Obrazek: 16bb0ab0bd34b6bagen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images62.fotosik.pl%2F1046%2F16bb0ab0bd34b6bagen.jpg)
5. Zacząłem od nałożenia paska na koło pasowe sprężarki klimatyzacji (posiadam wersję Scenica z klimatyzacją) a następnie przełożenie go nad rolką prowadzącą. Dalej pasek powinien nałożyć się na koło pasowe wału korbowego. Żeby dobrze nałożyć pasek na koło wału, musiałem go lekko wygiąć w pozycji pionowej i założyć za tą plastikowa osłonę rozrządu. Pasek pięknie wszedł w rowki obu kół pasowych. Kolejną czynnością było przeciągnięcie paska w górę, a następnie jego pociągnięcie w stronę koła pasowego alternatora, ponieważ jest on długi i bez tej czynności zlatuje z dolnych kół pasowych.
![[Obrazek: 6c7e2ed4a277c8e2gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images65.fotosik.pl%2F1045%2F6c7e2ed4a277c8e2gen.jpg)
![[Obrazek: f89eb1f105806926gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images61.fotosik.pl%2F1043%2Ff89eb1f105806926gen.jpg)
6. Po przeciągnięciu paska w górę kolejną czynnością jaką należy wykonać to przełożenie go przez koło pasowe pompy wspomagania.
![[Obrazek: 4f5d0d9c20f753dbgen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images63.fotosik.pl%2F1043%2F4f5d0d9c20f753dbgen.jpg)
![[Obrazek: 75d9cb79292671b8gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images65.fotosik.pl%2F1045%2F75d9cb79292671b8gen.jpg)
7. Kolejno następnie pasek przechodzi przez rolkę samonapinacza i po delikatnym uniesieniu od dołu rolki jest możliwe nałożenie paska na końcowe koło pasowe alternatora.
Po założeniu paska na wszystkie koła wygląda to tak:
![[Obrazek: 34d27f47b2e6795cgen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images63.fotosik.pl%2F1043%2F34d27f47b2e6795cgen.jpg)
8. Teraz pozostało sprawdzić dokładnie ułożenie paska na poszczególnych kołach pasowych oraz rolce prowadzącej i rolce samonapinacza. Trzeba to zrobić dokładnie, żeby nie było sytuacji, w której jeden z rowków paska spadł lub wystaje poza rowki kół pasowych.
![[Obrazek: b2c9f8d298ba947cgen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images64.fotosik.pl%2F1045%2Fb2c9f8d298ba947cgen.jpg)
9. Nadszedł moment naciągania paska wielorowkowego do odpowiedniego ugięcia, które powinno wynosić nie więcej jak 10mm. Naprężenie paska można sprawdzać albo od dołu pomiędzy rolką prowadzącą a kołem pasowym wału korbowego, albo w miejscu pomiędzy kołem pasowym alternatora, a kołem pasowym sprężarki klimatyzacji.
Początkowo próbowałem obniżyć mocowanie samonapinacza do pozycji sprzed luzowania za pomocą grubego śrubokręta, przekładając go przez oko w uchwycie samonapinacza i opierając o metalową obudowę sterownika ECM.
![[Obrazek: d35443aef0813878gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images62.fotosik.pl%2F1046%2Fd35443aef0813878gen.jpg)
![[Obrazek: aabb55eb3f7f6e76gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images65.fotosik.pl%2F1045%2Faabb55eb3f7f6e76gen.jpg)
Jednak tym sposobem mogłem jedynie lekko nagiąć samonapinacz do dołu, ale nie na tyle silnie, zeby naciągnąć odpowiednio pasek. Postanowiłem zatem skorzystać z patentu jednego z forumowiczów o nicku "dodek" z forum http://renault.auto.com.pl, który zastosował metodę dźwigni, za pomocą młotka oraz metrowej listewki, którą wkłada się w podszybie po prawej stronie i opierając się o nią uciska na pionowo ustawiony młotek, który pcha do dołu mocowanie samonapinacza. Z pomocą mojej ukochanej małżonki Ani, udało nam się odpowiednio obniżyć samonapinacz i przełożyć śrubę przez jego ucho oraz ją dokręcić, tak aby był on w pozycji jak sprzed demontażu.
![[Obrazek: 02a314267b16b5e5gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images62.fotosik.pl%2F1046%2F02a314267b16b5e5gen.jpg)
10. Pozostało dokręcenie wszystkich śrub przytrzymujących samonapinacz (klucz 12/13 i 16).
![[Obrazek: f36ef6163fe44425gen.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=images65.fotosik.pl%2F1045%2Ff36ef6163fe44425gen.jpg)
Praca zakończona. Pozostało sprawdzenie wizualne i organoleptyczne całości oraz próba uruchomienia silnika ;) Powodzenia ;)
Na koniec zamieszczam jeszcze kilka krótkich filmików z moim udziałem, z procesu montażu paska w 1.9 DTi ;)
1 Film:
2 Film:
3 Film:
4 Film:
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-06-2014, 16:11 przez bartas.)