Liczba oktanowa benzyny jest wskaźnikiem (bardzo mocno upraszczając i nie krzyczcie, że to nie tylko o to chodzi) odporności na spalanie stukowe. Podobnie tyczy się to liczby cetanowej w dieslach. Im nowszy silnik i wyższy stopień sprężania, mocniej wysilony, to jest szansa, że na "mocniejszym" paliwie będzie pracował lepiej. Do S1phII instrukcja zaleca Pb95 lub 98 z adnotacją, że może być użyta benzyna Pb91.
Jeśli nie pracuje na 98 poprawnie, to stawiałbym na dodatki, tych te silniki nie muszą lubić. 15 lat temu jednak można było do nich podejść z bardziej "wyrafinowanym" młotkiem i śrubokrętem i coś tam "podłubać". Współczesne są tak wysilone, że może i te dodatki czemuś pożytecznemu służą.
Technika idzie naprzód, w Passacie miałem silnik 1,8 i coś koło 80KM, teraz z 1,8 można wycisnąć i 300KM, ale jaki to ma wpływ na żywotność silnika to wiedzą
Podsumowując lekko chaotyczny wywód: Silniki pracują dobrze na zalecanych paliwach; Pb98 istnieje przynajmniej od dwudziestu kilu lat (ja pamiętam jeszcze benzynę "niebieską" co miała 74 oktany) i młodsze silniki powinny sobie z nią poradzić. Problemy z pracą - ale o tym już było - prawie na pewno wynikają z trefnego paliwa.
I jeszcze jedno, gdyby na Pb98 silnik pracował gorzej niż na 95, to na LPG pracowałby dużo gorzej niż na PB. LPG ma odpowiednik około 105 oktanów.
Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.