Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Olej w turbo


Kliwer
Zarejestrowani

op Witam.
Kilka tygodni temu zaczął pojawiać mi się w kabinie zapach jakby topionego plastiku. Nie od razu, dopiero po przejechanych kilkunastu km. Wiedziałem, że wtyczka drugiej sondy lambda jest przytopiona (gdzieś przez chwilę leżała na wydechu) i stwierdziłem, że pewnie tu coś się dzieje znowu. 2 tygodnie temu zabrałem się za ten problem. Rozebrałem turbo i patrzę, że całe jest usyfione od oleju, nie obraca się swobodnie oraz ma bardzo duże luzy boczne - od strony ciepłej/wydechu. Na koniec grudnia gdy składałem silnik po robieniu głowicy turbo było ok, zero takiego syfu i takich luzów. Wyczyściłem tak by wirnik obracał się swobodnie. Zamówiłem nowy rdzeń turbo. Wtyczkę sondy wymieniłem też. Wszystko poskładałem ponownie. Zapach zniknął. Tydzień później wymieniłem rdzeń. Auto mimo, że wcześniej nie był odczuwalny brak mocy, dostało więcej życia - zdecydowanie lepiej się zbierało. Niestety, po kilku dniach i przejechanych ~500km zapach znów jest odczuwalny. Stąd moje przypuszczenie, iż to kwestia oleju po stronie ciepłej turbo - tym bardziej, że ubytek oleju jest spory - podczas wymiany rdzenia stan był niewidoczny na bagnecie. Jutro zamierzam rozebrać turbo ponownie i zerknąć jak to wygląda - bynajmniej nie czuję już takiego przyśpieszenia jak na początku, stąd zakładam że znowu się mogło zasyfić. Z dodatkowych informacji - w rurce od pokrywy zaworów do przewodu powietrza z filtra do turbo jest szlam koloru "kawa z mlekiem". Wraz z nowym olejem po remoncie silnika był wlany też ceramizer - był on podobnego koloru i konsystencji. Podczas pierwszego rozbierania wszystko wyczyściłem, lecz pojawiło się ponownie.
   

Jutro w planie jest:
- sprawdzenie stanu rdzenia turbo
- wymiana drugiej sondy lambda na oryginalną BOSCH (wciąż wisi błąd sondy P137)
- wymiana oleju (10000km przejechane)
- wymiana amortyzatorów, sprężyn oraz poduszek z przodu

Zwrócić na coś szczególnego podczas tych czynności?
Skąd może olej się pojawiać w tym miejscu turbo? (na wlocie powietrza oleju brak, w rurze do intercoolera oleju brak)
Będę wdzięczny za rady i podpowiedzi.

Odpowiedz
siwusek216
Zarejestrowani

Jeśli na cieplej stronie turbo pojawia się sporo oleju i to tak szybko to widzę dwóch winnych, sam koras bo pewnie hinzki albo uszczelniacze/prowadnice zaworów wydechowych


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odpowiedz
wojteks
Zarejestrowani

(08-03-2024, 08:58)Kliwer napisał(a): Na koniec grudnia gdy składałem silnik po robieniu głowicy turbo było ok, zero takiego syfu i takich luzów.
Skoro robiłeś głowicę w 1.4tce to obstawiam że jest pęknięta/pęknięty blok albo coś co uczyni naprawę silnika zupełnie bez sensu. Ewentualnie coś źle poskładałeś bo jak twierdzisz objawy pojawiły się po naprawie.

(08-03-2024, 09:21)siwusek216 napisał(a): wymiana oleju (10000km przejechane)
Dużo jeździsz, dobrze obejrzyj olej może do niego leci płyn chłodniczy, sprawdź układ chłodzenia na CO2.

(08-03-2024, 09:21)siwusek216 napisał(a): albo uszczelniacze/prowadnice zaworów wydechowych
Głowica podobno "robiona" w grudniu więc ..... może ta robota to tylko planowanie było.

Odpowiedz
Kliwer
Zarejestrowani

op Głowica sprawdzana - cała.
Uszczelniacze, zawory i prowadnice wydechowe nowe.
Płynu nie ubywa, stan bez zmian. Test zrobię.
Co ewentualnie mogło by być źle złożone by mieć taki wpływ?

Jeszcze jedna rzecz, która mnie zastanawia ale nie pamiętam jak było wcześniej - po rozruchu silnika obroty wchodzą na ok 2000 (1s maks) i dopiero wtedy schodzą < 1000.

Odpowiedz
wojteks
Zarejestrowani

(08-03-2024, 10:36)Kliwer napisał(a): Co ewentualnie mogło by być źle złożone by mieć taki wpływ?
Zatkany spływ oleju z turbo do miski, brak restryktora (o ile jest w tym silniku) na zasilaniu olejem turbo.

Odpowiedz
Kliwer
Zarejestrowani

op Spływ zatkany raczej nie jest - dmuchając w niego na rurce dolotwej oleju jest przedmuch.

Odpowiedz
wojteks
Zarejestrowani

(08-03-2024, 11:08)Kliwer napisał(a): Spływ zatkany raczej nie jest - dmuchając w niego na rurce dolotwej oleju jest przedmuch.
Z tym że nie na pewno, przedmuch może być na osi turbo skoro zalewa wszystko olejem i go nagaruje.

Olej do turbo ma 3 drogi:
1. Z zimnej strony od odmy lub osi turbiny ale od turbiny to zalany olejem byłby IC i rury dolotu.
2. Z zaworów wydechowych/komory spalania/pierścieni tłokowych (przez kolektor wydechowy)
3. Z osi turbo na gorącą stronę.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-03-2024, 11:34 przez wojteks.)

Odpowiedz
Kliwer
Zarejestrowani

op Dla jasności - turbo zdjęte, pistolet kompresora przykładam do rurki zlewowej i dmuchając w nią na rurce dolotowej czuć powietrze.

Dodaję zdjęcie rury IC, otworku tubo od strony kolektora oraz szlamu z wężyka.

Załączone pliki

Miniatury
           

Odpowiedz
Kliwer
Zarejestrowani

op Zrobione. Na szczęście - w samym turbo wygląda okej:
   

Aczkolwiek po zdjęciu dolnej osłony silnika było widać, że z tyłu silnika jest mokro. Poczyściłem, wymieniłem oring na rurce spływu z turbo, samo łączenie rurki z turbiną potraktowałem dodatkowo uszczelniaczem silnikowym, rurkę dopływu oleju też. Będę obserwować jak będzie się wszystko dalej zachowywać - czy zapach nadal będzie się pojawiać oraz czy nadal będzie wyciek.

Test zrobiłem - kolor czynnika niezmieniony.
Sonda wymieniona, jutro podłączę pod komputer i skasuję błąd.
Amortyzatory + poduszki wymienione, sprężyny niestety nie - sprzedawca sam nie wie co sprzedaje, w tytule sprężyny przód, w opisie sprężyny tył. Jedno dobre, że stare sprężyny są okej a chciałem je tylko zmienić za jedną robotą.

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Kliwer za ten post post:
  • LURP
GrantElegant
Zarejestrowani

Ja mam to samo ,i się problem pogłębia tzn z rurki splywowej turbo  kapie olej na elementy wydechu ,czy w scenic idzie to jakoś ogarnąć nie rozbierając połowy auta,jak się dobrać do tego?? Oczywiście 1.4tce

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

2 gości