Poczytałem rózne tematy i nie znalazłem czegoś takiego. Pytanie moje wypływa z faktu, że przez kilka dni jeździłem starym (ponad trzysta tysięcy przebiegu) Seatem z dieslem o mocy 90 KM (turbo) który jest torpedą w porównaniu z moim Scenikiem. Jestem starym samochodziarzem i wiem, że moment obrotowy, że charakterystyka silnika, itp, itd ale nie spodziewałem się aż tak dużej różnicy.
Katalizator - sprawdzenie.
op
Czy istnieje pewny sposób sprawdzenia czy katalizator nie się przytkany ?
Poczytałem rózne tematy i nie znalazłem czegoś takiego. Pytanie moje wypływa z faktu, że przez kilka dni jeździłem starym (ponad trzysta tysięcy przebiegu) Seatem z dieslem o mocy 90 KM (turbo) który jest torpedą w porównaniu z moim Scenikiem. Jestem starym samochodziarzem i wiem, że moment obrotowy, że charakterystyka silnika, itp, itd ale nie spodziewałem się aż tak dużej różnicy.
bo masz 1,6 16V....... A tak na poważnie odkręć rurę wydechową za katalizatorem i poświeć latarką w katalizator. Powinieneś zobaczyć prześwity miedzy "plastrami miodu" Jeśli tak jest, to kat jest czysty. Braku mocy szukaj gdzie indziej, np w braku kompresji, I sondzie lambda itp
(08-05-2019, 09:40)jarpen napisał(a): a czy sprawdzając CLIPem (sondy lambda) można określić stan katalizatora?? jakie powinny być własciwe jej wartości?Nie bardzo. Sonda lambda powinna po zagrzaniu oscylowac w granicach około 0~1V (sinus). W praktyce nowe sondy mają 0,15~0,9V. Napięcie więc może wskazywać na zużyty katalizator lub sondę lambda lub po prostu problem ze spalaniem. Nie jest to jednoznaczne w tym przypadku. Pozatym rozważamy przedewszystkim zapchanie katalizatora - a tu musiałby być jakiś czujnik ciśnienia lub przepływu spalin. Inna sprawa jest jeśli walnie podgrzewacz w sondzie. Ale wtedy raczej powinien wyrzucić błąd podgrzewacza sondy (grzałka jest ceramiczna więc jak się spali to zazwyczaj powoduje przerwę w obwodzie) #Wytapatalkowane
W książce znalazłem coś takiego: SC006 Uruchomienie testu OBD: Katalizator
i link: https://www.youtube.com/watch?v=LH6ltw7TQaY (Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 14:35 przez adamvet.) (08-05-2019, 13:06)mariusz# napisał(a):(08-05-2019, 09:54)Trodor napisał(a): Napięcie więc może wskazywać na zużyty katalizator lub sondę lambda lub po prostu problem ze spalaniem. Nie jest to jednoznaczne w tym przypadku.jak już to napięcie to będzie wskazywać skład mieszanki. Prawidłowy to 0,45-0,5V, poniżej uboga, powyżej bogata. Nie do końca skład mieszanki co efekty jego spalania, i przejścia przez katalizator. Pamiętajmy że są sondy przed i za katalizatorem, po to aby właśnie komputer wiedział kiedy sprawność katalizatora spada. Niestety nie może przewidzieć po składzie spalin ich przepływu.... W kompie jest taka procedura bo po to są dwie sondy. Dokładnie sonda lambda mierzy pośrednio zawartość tlenu w spalinach - nie ważne czy jest go za dużo z powodu np braku zapłonu w cylindrze czy spalania niecalkowitego, znaczy że trzeba wysterowac paliwo bardziej i wtedy się dzieje lipa. Jak jakiś tester albo diagnoskop pokazuje stałą wartość, to znaczy że bierze średnią która rzeczywiście w poprawnym spalaniu ma byc około 0,5V. Ale sama sonda lambda faluje i do głębszych analiz warto zobaczyć wykres pracy na żywo. Rozmowa o składzie mieszanki i spalin tu nie ma sensu bo zarówno katalizator jak i sonda jest bardzo podatna na zużycie. Więc chcąc sprawdzić któryś z tych elementów jedyna opcja to wziąć do ręki i zobaczyć. W przypadku sondy można jeszcze miernikiem się pobawić w wyznaczanie charakterystyki i porównanie z katalogiem. #Wytapatalkowane (Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 15:04 przez Trodor.)
Poprawne działanie sond lambda można zobaczyć na podstawie mojego filmu na YT
https://www.youtube.com/watch?v=tdRFnCDK...e=youtu.be (08-05-2019, 11:31)jarpen napisał(a): ok, czyli co, żeby sprawdzić katalizator trzeba go rozbebeszyć i fizykalnie sprawdzić?Nie nie trzeba, wystarczy odkręcić rurę wydechową za katem i poświecić latarką (Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 16:20 przez Grzegorz Łubieński.)
[/quote]
Nie nie trzeba, wystarczy odkręcić rurę wydechową za katem i poświecić latarką [/quote] I co mam tam zobaczyc? Lub czego nie powinno byc? Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
Nadzieja nie oznacza że wszystko skończy się dobrze, ale że wszystko co cię spotyka ma sens.
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
4 gości