Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Katalizator - sprawdzenie.


Afer
Zarejestrowani

op Czy istnieje pewny sposób sprawdzenia czy katalizator nie się przytkany ? 
Poczytałem rózne tematy i nie znalazłem czegoś takiego. Pytanie moje wypływa z faktu, że przez kilka dni jeździłem starym (ponad trzysta tysięcy przebiegu) Seatem z dieslem o mocy 90 KM (turbo) który jest torpedą w porównaniu z moim Scenikiem. Jestem starym samochodziarzem i wiem, że moment obrotowy, że charakterystyka silnika, itp, itd ale nie spodziewałem się aż tak dużej różnicy.

Odpowiedz
Grzegorz Łubieński
Zarejestrowani

bo masz 1,6 16V....... A tak na poważnie odkręć rurę wydechową za katalizatorem i poświeć latarką w katalizator. Powinieneś zobaczyć prześwity miedzy "plastrami miodu" Jeśli tak jest, to kat jest czysty. Braku mocy szukaj gdzie indziej, np w braku kompresji, I sondzie lambda itp

Odpowiedz
jarpen
Zarejestrowani

a czy sprawdzając CLIPem (sondy lambda) można określić stan katalizatora?? jakie powinny być własciwe jej wartości?

Nadzieja nie oznacza że wszystko skończy się dobrze, ale że wszystko co cię spotyka ma sens.
Odpowiedz
Trodor
Zarejestrowani

(08-05-2019, 09:40)jarpen napisał(a): a czy sprawdzając CLIPem (sondy lambda) można określić stan katalizatora?? jakie powinny być własciwe jej wartości?
Nie bardzo. Sonda lambda powinna po zagrzaniu oscylowac w granicach około 0~1V (sinus). W praktyce nowe sondy mają 0,15~0,9V.

Napięcie więc może wskazywać na zużyty katalizator lub sondę lambda lub po prostu problem ze spalaniem. Nie jest to jednoznaczne w tym przypadku.

Pozatym rozważamy przedewszystkim zapchanie katalizatora - a tu musiałby być jakiś czujnik ciśnienia lub przepływu spalin.

Inna sprawa jest jeśli walnie podgrzewacz w sondzie. Ale wtedy raczej powinien wyrzucić błąd podgrzewacza sondy (grzałka jest ceramiczna więc jak się spali to zazwyczaj powoduje przerwę w obwodzie)



#Wytapatalkowane

Odpowiedz
jarpen
Zarejestrowani

ok, czyli co, żeby sprawdzić katalizator trzeba go rozbebeszyć i fizykalnie sprawdzić?

Nadzieja nie oznacza że wszystko skończy się dobrze, ale że wszystko co cię spotyka ma sens.
Odpowiedz
mariusz#
Zarejestrowani

(08-05-2019, 09:54)Trodor napisał(a): Napięcie więc może wskazywać na zużyty katalizator lub sondę lambda lub po prostu problem ze spalaniem. Nie jest to jednoznaczne w tym przypadku.
jak już to napięcie to będzie wskazywać skład mieszanki. Prawidłowy to 0,45-0,5V, poniżej uboga, powyżej bogata.

Odpowiedz
adamvet
Zarejestrowani

W książce znalazłem coś takiego: SC006 Uruchomienie testu OBD: Katalizator

   

i link: https://www.youtube.com/watch?v=LH6ltw7TQaY

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 14:35 przez adamvet.)

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi adamvet za ten post post:
  • PRZEMO
Trodor
Zarejestrowani

(08-05-2019, 13:06)mariusz# napisał(a):
(08-05-2019, 09:54)Trodor napisał(a): Napięcie więc może wskazywać na zużyty katalizator lub sondę lambda lub po prostu problem ze spalaniem. Nie jest to jednoznaczne w tym przypadku.
jak już to napięcie to będzie wskazywać skład mieszanki. Prawidłowy to 0,45-0,5V, poniżej uboga, powyżej bogata.

Nie do końca skład mieszanki co efekty jego spalania, i przejścia przez katalizator. Pamiętajmy że są sondy przed i za katalizatorem, po to aby właśnie komputer wiedział kiedy sprawność katalizatora spada. Niestety nie może przewidzieć po składzie spalin ich przepływu....
W kompie jest taka procedura bo po to są dwie sondy.

Dokładnie sonda lambda mierzy pośrednio zawartość tlenu w spalinach - nie ważne czy jest go za dużo z powodu np braku zapłonu w cylindrze czy spalania niecalkowitego, znaczy że trzeba wysterowac paliwo bardziej i wtedy się dzieje lipa.

Jak jakiś tester albo diagnoskop pokazuje stałą wartość, to znaczy że bierze średnią która rzeczywiście w poprawnym spalaniu ma byc około 0,5V. Ale sama sonda lambda faluje i do głębszych analiz warto zobaczyć wykres pracy na żywo.

Rozmowa o składzie mieszanki i spalin tu nie ma sensu bo zarówno katalizator jak i sonda jest bardzo podatna na zużycie. Więc chcąc sprawdzić któryś z tych elementów jedyna opcja to wziąć do ręki i zobaczyć. W przypadku sondy można jeszcze miernikiem się pobawić w wyznaczanie charakterystyki i porównanie z katalogiem.

#Wytapatalkowane

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 15:04 przez Trodor.)

Odpowiedz
Grzegorz Łubieński
Zarejestrowani

Poprawne działanie sond lambda można zobaczyć na podstawie mojego filmu na YT
https://www.youtube.com/watch?v=tdRFnCDK...e=youtu.be

(08-05-2019, 11:31)jarpen napisał(a): ok, czyli co, żeby sprawdzić katalizator trzeba go rozbebeszyć i fizykalnie sprawdzić?
Nie nie trzeba, wystarczy odkręcić rurę wydechową za katem i poświecić latarką

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-05-2019, 16:20 przez Grzegorz Łubieński.)

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Grzegorz Łubieński za ten post post:
  • jarpen
jarpen
Zarejestrowani

[/quote]
Nie nie trzeba, wystarczy odkręcić rurę wydechową za katem i poświecić latarką
[/quote]

I co mam tam zobaczyc? Lub czego nie powinno byc?

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

Nadzieja nie oznacza że wszystko skończy się dobrze, ale że wszystko co cię spotyka ma sens.
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

2 gości