ko-ma
9,677
28
1668
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:24
Jeśli jest to stary, wolnoobrotowy diesel - taka taktyka była stosowana przez zawodowych kierowców.
We współczesnych, szybkoobrotowych silknikach - może przynieść więcej szkody, niż pożytku - "wyrównanie" może obciążać układ, tylko w "odwrotną stronę".
Wszystko jest kwestią praktyki kierowcy - i daleki był bym od "kombinowania".
W czasach, gdy byłem jeszcze czynnym instruktorem nauki jazdy, takie nawyki u uczniów zwalczało się dość energicznie.
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:33
Ja to widzę tak:
- jadąc np 3 mamy powiedzmy 3tys obrotów i prędkość powiedzmy 60km. Jeżeli jedziemy 4 przy tej samej prędkości to mamy powiedzmy 2500 obrotów.
Zmieniając bieg z 3 na 4 nie dodajemy gazu, dodając gazu powodujemy uślizg sprzęgla i lekki szarpnięcie. Ponieważ prędkośc obrotowa silnika jest wtedy większa od wymaganej na tym biegu i przy tej prędkości. Przy w miarę szybkiej zmianie biegu silnik na tyle obniży obroty, że będzie to odpowiednie dla danego biegu.
- odwrotnie jest przy redukcji biegu, gdzie po zmianie biegu na niższy, puszczając sprzęglo w jego końcowej fazie lekko dodajemy gazu celem wyrównania prędkości obrotowej silnika do wymaganej na tym biegu.
Wszystko to należy oczywiście wykonywać płynnie i w miarę szybko, ale to nabywa się z doświadczeniem, a nie na kursie.
Także, że rawison, to co cytowałeś ,,pomaga to wyrównać obroty silnika i skrzyni i niweluje szarpnięcia" ma zastosowanie przy redukcji, ale nigdy przy ponoszeniu biegów.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 18:38 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:38
W starach biegi zmieniało sie z tzw."przygazówką" by wyeliminować konieczność zmiany biegu na dwa razy.
Lepus, nie zgodzę sie z Tobą....
Hamując silnikiem zbijamy biegi do najniższego bez muśnięcia gazu....i bez żadnego szarpnięcia...wszystko płynnie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 18:39 przez Gizmo.)
•
ko-ma
9,677
28
1668
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:41
W Starach, to biegi zmieniało się bez użycia sprzęgła, zwłaszcza a 4 na 5
Wypraktykowałem na Starze 29, zawsze działało
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:43
W 28 albo na dwa razy albo z przygazówką, bez nie próbowałem....
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:45
Gizmo, zrób taki eksperyment. Jadąc 4 i tak 60km/godz zmień bieg na 3 Bez lekkiej przygazówki.
Zaręczam, że poczujesz ostre przhamowanie silnikiem, takie szarpniecie hamujące.
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:47
Spoko, często to praktykuje, wszystko płynnie idzie bez szarpania, odpowiednio puszczone sprzęgiełko i nie ma prawa szarpnąć
•
lolo001
277
2
87
90
SC III ph I
2010
1.6 16v 110KM, 2009-2011
Gdansk, Poland
lolo001
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:49
Zmiana biegów jest ekonomicznie zalecana przez komp auta w okolicy 2 tyś. obrotów, więc nie mówmy o silnikach tylko o sprzęgle i skrzyni. Kursanci nie zawsze mieli takie auta sprawnie technicznie jak niektórzy instruktorzy jazdy i stąd te nawyki
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:52
To fakt, niektórzy maja w fatalnym stanie auta kursowe....
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 19:25
(11-08-2016, 18:47)Gizmo napisał(a): Spoko, często to praktykuje, wszystko płynnie idzie bez szarpania, odpowiednio puszczone sprzęgiełko i nie ma prawa szarpnąć
Właśnie, odpowiednio puszczone Czyli wyrównujesz prędkość silnika poprzez sprzęglo, czyli lekki poślizg sprzegła wyrównuje prędkości obrotowe.
Innymi słowy wyhamowujesz prędkośc silnika sprzegłem bo silnik musi się dostosować do aktualnej prędkości jazdy.
A nie prościej i lepiej lekko dodać wtedy gazu?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 19:27 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
|