ko-ma
9,677
28
1668
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:24
Jeśli jest to stary, wolnoobrotowy diesel - taka taktyka była stosowana przez zawodowych kierowców.
We współczesnych, szybkoobrotowych silknikach - może przynieść więcej szkody, niż pożytku - "wyrównanie" może obciążać układ, tylko w "odwrotną stronę".
Wszystko jest kwestią praktyki kierowcy - i daleki był bym od "kombinowania".
W czasach, gdy byłem jeszcze czynnym instruktorem nauki jazdy, takie nawyki u uczniów zwalczało się dość energicznie.
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:33
Ja to widzę tak:
- jadąc np 3 mamy powiedzmy 3tys obrotów i prędkość powiedzmy 60km. Jeżeli jedziemy 4 przy tej samej prędkości to mamy powiedzmy 2500 obrotów.
Zmieniając bieg z 3 na 4 nie dodajemy gazu, dodając gazu powodujemy uślizg sprzęgla i lekki szarpnięcie. Ponieważ prędkośc obrotowa silnika jest wtedy większa od wymaganej na tym biegu i przy tej prędkości. Przy w miarę szybkiej zmianie biegu silnik na tyle obniży obroty, że będzie to odpowiednie dla danego biegu.
- odwrotnie jest przy redukcji biegu, gdzie po zmianie biegu na niższy, puszczając sprzęglo w jego końcowej fazie lekko dodajemy gazu celem wyrównania prędkości obrotowej silnika do wymaganej na tym biegu.
Wszystko to należy oczywiście wykonywać płynnie i w miarę szybko, ale to nabywa się z doświadczeniem, a nie na kursie.
Także, że rawison, to co cytowałeś ,,pomaga to wyrównać obroty silnika i skrzyni i niweluje szarpnięcia" ma zastosowanie przy redukcji, ale nigdy przy ponoszeniu biegów.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 18:38 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:38
W starach biegi zmieniało sie z tzw."przygazówką" by wyeliminować konieczność zmiany biegu na dwa razy.
Lepus, nie zgodzę sie z Tobą....
Hamując silnikiem zbijamy biegi do najniższego bez muśnięcia gazu....i bez żadnego szarpnięcia...wszystko płynnie.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 18:39 przez Gizmo.)
•
ko-ma
9,677
28
1668
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:41
W Starach, to biegi zmieniało się bez użycia sprzęgła, zwłaszcza a 4 na 5 ![Biggrin Biggrin](https://www.scenic-forum.pl/images/smilies/aktualne/biggrin.gif)
Wypraktykowałem na Starze 29, zawsze działało
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:43
W 28 albo na dwa razy albo z przygazówką, bez nie próbowałem....
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:45
Gizmo, zrób taki eksperyment. Jadąc 4 i tak 60km/godz zmień bieg na 3 ![Biggrin Biggrin](https://www.scenic-forum.pl/images/smilies/aktualne/biggrin.gif) Bez lekkiej przygazówki.
Zaręczam, że poczujesz ostre przhamowanie silnikiem, takie szarpniecie hamujące.
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:47
Spoko, często to praktykuje, wszystko płynnie idzie bez szarpania, odpowiednio puszczone sprzęgiełko i nie ma prawa szarpnąć
•
lolo001
277
2
87
90
SC III ph I
2010
1.6 16v 110KM, 2009-2011
Gdansk, Poland
lolo001
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:49
Zmiana biegów jest ekonomicznie zalecana przez komp auta w okolicy 2 tyś. obrotów, więc nie mówmy o silnikach tylko o sprzęgle i skrzyni. Kursanci nie zawsze mieli takie auta sprawnie technicznie jak niektórzy instruktorzy jazdy i stąd te nawyki
•
Gizmo
2,652
2
575
591
SC II ph I
2004
1.5 dCi 80KM, 2003-2009
Swarzędz
Gizmo
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 18:52
To fakt, niektórzy maja w fatalnym stanie auta kursowe....
•
Lepus
1,441
7
372
282
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 11-08-2016, 19:25
(11-08-2016, 18:47)Gizmo napisał(a): Spoko, często to praktykuje, wszystko płynnie idzie bez szarpania, odpowiednio puszczone sprzęgiełko i nie ma prawa szarpnąć ![Thumbup Thumbup](https://www.scenic-forum.pl/images/smilies/aktualne/thumbup.gif)
Właśnie, odpowiednio puszczone ![Biggrin Biggrin](https://www.scenic-forum.pl/images/smilies/aktualne/biggrin.gif) Czyli wyrównujesz prędkość silnika poprzez sprzęglo, czyli lekki poślizg sprzegła wyrównuje prędkości obrotowe.
Innymi słowy wyhamowujesz prędkośc silnika sprzegłem bo silnik musi się dostosować do aktualnej prędkości jazdy.
A nie prościej i lepiej lekko dodać wtedy gazu?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-08-2016, 19:27 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
•
|