Gwiazdoor
59
0
3
7
SC I ph II
2001
1.8 16V 116KM, 2001-2003
Żywiec
op
Od jakiegoś czasu działo mi się tak, że wentylator raz działał raz nie, udało mi się zauważyć, że jak była temperatura ponad 23*C to nie chciał się załączać, tak samo jak autko przebyło jakąś trasę i za godzinę chciałem znów jechać to nie chciał się włączyć., czasem załapał to kilku kilometrach. Trwało to tak może z 2 miesiące, teraz już się wcale nie włącza.
Wymontowałem go dziś, ale nie wiem co tam mogę dokładnie sprawdzić. Po zakręceniu nim robi ok. 1 obrotu i się zatrzymuje. Na wtyczce jest napięcie 11,82V niezależnie czy podnoszę prędkość nawiewu czy nie.
Wszędzie piszą o jakimś oporniku ale nie wiem gdzie go zlokalizować, jeśli jest on gdzieś w górnej części koło szyby to nie mogę wyciągnąć tego elementu, tam są 3 zaślepki pod nimi śruby ale nie chcę czegoś urwać... Obok wentylatora na przewodach jest kostka i w niej chyba tranzystor 12V 30A wygląda wizualnie OK. Podmieniłem go na inny z samochodu 12V 25A ale nic to nie dało. Wpiąłem wentylator na krótko do akumulatora i ani drgnie.
Wnioskuję że padnięty będzie ten opornik którego nie mogę zlokalizować oraz sam wentylator ? Czy może być tak, że tylko wentylator ?
Z góry dziękuję za pomoc.
•
Wojtgda
1,543
8
191
29
INNY
2016
1.2 Energy TCe 115KM 85kW (od 2016)
3miasto
Wojtgda
Zarejestrowani
— 31-10-2016, 16:07
•
Gwiazdoor
59
0
3
7
SC I ph II
2001
1.8 16V 116KM, 2001-2003
Żywiec
op
Dziękuję bardzo za link, nie widziałem go wcześniej a jak widzę nie jest to skomplikowane. Na szczęście obejdzie się bez rozbierania - dziś dorwałem starszego Scenica szwagra, wyjąłem wentylator i zamontowałem u siebie. Efekt taki że zadziałał Mój był już wymieniany bo na silniczku data koniec 2010r u niego oryginał 1998r.
Mam nadzieje, że wymiana wentylatora na sprawny załatwi sprawę i za chwilę nie padnie - jeśli się mylę poprawcie mnie.
•
filozof
5,202
19
1614
1,922
SC I ph II
2001
2.0 i 16V 140KM, 1999-2003
Lublin
filozof
Zarejestrowani
— 31-10-2016, 16:53
1. U Ciebie nie ma opornika, a tranzystor (z opisu wnioskuję, że masz Climatronic)
2. napięcie na kostce będzie ok. 12V, sterowanie jest za kostką
3. to 30A to nie tranzystor, a przekaźnik, nie zmieniaj go na mniejszy, bo popalisz styki
4. jeśli podpięty na krótko wentylator nie działa, to nie opornik, tylko wentylator (rozumiem, że go wyciągnąłeś i przyłożyłeś 12V)
5. Jeśli mi administracja pozwoli wrzucić link do francuskiego forum, to mam fotomanual jak go wydostać i wymienić
ED.
za długo pisałem
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-10-2016, 16:55 przez filozof.)
Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
•
prins888
579
2
149
159
INNY
2019
INNY
INNY
prins888
Zarejestrowani
— 14-11-2016, 17:57
W związku, że mi padła wentylacja to wziąłem się za naprawę.
Ustaliłem, że bezpieczniki, wentylator dmuchawy - sprawne. Z panelu Climatronic sterowania na poszczególne strefy działają, temperatura też się zmienia, więc obstawiam że panel sprawny.
Przekaźnik nad nogami pasażera, czyli ten przy wentylatorze - sprawny.
Podjąłem próbę demontażu rezystora dmuchawy.
Demontaż taki jak w manualu w linku http://www.scenic-forum.pl/Watek-SCENIC-...ic-I-PH-II
Po zdemontowaniu rury okazało się, że u mnie jest inny rezystor niż w w/w manualu, a mianowicie wygląda to tak:
W miejscu, gdzie widoczne są dwie zielone kostki przykręcony dwoma śrubkami był rezystor:
W mieszkaniu rozebrałem rezystor, żeby się dostać do tranzystora. Wlutowany jest tranzystor H80NF55-08
Zakupiłem tranzystor o innym oznaczeniu HUF75344G, ale parametry te same, więc będzie pasować
Kupiłem też oczywiście pastę termoprzewodzącą.
Wymiana tranzystora pojutrze, bo lutownica zostawiona na działce. Mam nadzieję, że to pomoże ...
Nowy rezystor dmuchawy (zamiennik) to koszt około 100 zł., koszt nowego tranzystora tylko 14 zł. to trochę w kieszeni by zostało.
W środę dam znać, czy zabieg pomógł i czy wentylacja wróciła do żywych ;)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-11-2016, 17:59 przez prins888.)
•
prins888
579
2
149
159
INNY
2019
INNY
INNY
prins888
Zarejestrowani
— 21-11-2016, 16:13
Po wlutowaniu nowego tranzystora wentylator ruszył, ale działa na maxa.
W Łodzi ktoś miał dostępną opornicę używaną ale oryginalną Valeo - tutaj wentylator też działa mi na maxa, choć sprzedający twierdzi, że u niego przed wymontowaniem było ok (z powypadkowego).
Kupiłem nową opornicę - zamiennik, wentylator po pierwszym odpaleniu działał ok - na wszystkich biegach, po drugim odpaleniu znowu na maxa.
Teraz pytanie, czy te opornice trafiłem pechowe (moja - zużyta?, z powypadkowego - uszkodzona?, nowy zamiennik takie badziewie?) , czy może coś innego? Jakieś pomysły, sugestie?
•
filozof
5,202
19
1614
1,922
SC I ph II
2001
2.0 i 16V 140KM, 1999-2003
Lublin
filozof
Zarejestrowani
— 21-11-2016, 20:25
Może jakieś przepięcie masz i Ci pali tranzystor?
ED:
Albo źle odprowadzenie ciepła zrobione.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-11-2016, 20:26 przez filozof.)
Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi filozof za ten post post:1 użytkownik postawił Thank You to filozof for this post
• prins888
Lepus
1,432
7
371
281
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 22-11-2016, 11:15
Sprawdź te zielone kostki, tam lubi się przetapiać plastyk. Bo to byś miał niesamowitego pecha, aby wszystkie 3 były uwalone. Tym bardziej, że po naprawieniu chodziło OK. Jak chodzi na max obrotach, wygląda mi to na zwarcie 12V z pinem co idzie do wentylatora.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:23 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Lepus za ten post post:1 użytkownik postawił Thank You to Lepus for this post
• prins888
prins888
579
2
149
159
INNY
2019
INNY
INNY
prins888
Zarejestrowani
— 22-11-2016, 14:22
Zielone kostki widoczne na zdjęciu sprawdzałem, wyglądają na ok, nie widać żeby plastyk się stopił. Resztę styków też przejrzałem - nic nie zauważyłem "niepokojącego".
Odnośnie tego zwarcia co podejrzewasz, to jakie czynności z tym wykonać?
Teraz pytanie, czy sam wentylator, choć kręci się bardzo lekko może powodować zwarcie?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:22 przez prins888.)
•
Lepus
1,432
7
371
281
SC II ph I
2004
1.9 dCi 120KM, 2003-2009
Przemyśl
Lepus
Zarejestrowani
— 22-11-2016, 14:36
Napięcie na wentylator podaje sterownik. Więc jak wentylator działa na max to nie wina wentylatora. Nie wiem dokładnie jak jest w Sc I ale coś ta opornica czy też regulator, czy też połączenia są coś nie tak. Regulator to pewnie był w climatroniku, nie wiem jak sprawa wygląda w manualnej. Ze zdjęć wynika, że masz climatronika i regulator podobny jak w Sc II jest.
ps jak masz to rozebrane, to sprawdzaj na rozebranym. U mnie było tak, że po wymianie tranzystora regulacja działała OK a ten radiator się grzał, nawet dość ciepły był. I tak ma być.
Z tego co wiem, to regulator podaje napięcie na wentylator i nie ma możliwości aby przy silniku czy przewodach idących DO wentylatora było źle. Jak chodzi na max, to na bank sprawca jest w okolicach tego regulatora bo tylko stamtąd wychodzi napięcie regulowane na wentylator. Tylko, że Ty podmieniałes te regulatory, to sam już nie wiem, bo w innym przypadku to albo tranzystor albo cały regulator jest popsuty.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:36 przez Lepus.)
Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Lepus za ten post post:1 użytkownik postawił Thank You to Lepus for this post
• prins888
|