Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Wentylator nadmuchu nie działa - gdzie zlokalizować opornik ?


Gwiazdoor
Zarejestrowani

op Od jakiegoś czasu działo mi się tak, że wentylator raz działał raz nie, udało mi się zauważyć, że jak była temperatura ponad 23*C to nie chciał się załączać, tak samo jak autko przebyło jakąś trasę i za godzinę chciałem znów jechać to nie chciał się włączyć., czasem załapał to kilku kilometrach. Trwało to tak może z 2 miesiące, teraz już się wcale nie włącza.

Wymontowałem go dziś, ale nie wiem co tam mogę dokładnie sprawdzić. Po zakręceniu nim robi ok. 1 obrotu i się zatrzymuje. Na wtyczce jest napięcie 11,82V niezależnie czy podnoszę prędkość nawiewu czy nie. 

Wszędzie piszą o jakimś oporniku ale nie wiem gdzie go zlokalizować, jeśli jest on gdzieś w górnej części koło szyby to nie mogę wyciągnąć tego elementu, tam są 3 zaślepki pod nimi śruby ale nie chcę czegoś urwać...  Obok wentylatora na przewodach jest kostka i w niej chyba tranzystor 12V 30A wygląda wizualnie OK. Podmieniłem go na inny z samochodu 12V 25A ale nic to nie dało.  Wpiąłem wentylator na krótko do akumulatora i ani drgnie.


Wnioskuję że padnięty będzie ten opornik którego nie mogę zlokalizować oraz sam wentylator ? Czy może być tak, że tylko wentylator ?

Z góry dziękuję za pomoc.

Odpowiedz
Wojtgda
Zarejestrowani

Wystarczylo poszukac http://www.scenic-forum.pl/Watek-SCENIC-...ic-I-PH-II

Odpowiedz
Gwiazdoor
Zarejestrowani

op Dziękuję bardzo za link, nie widziałem go wcześniej a jak widzę nie jest to skomplikowane. Na szczęście obejdzie się bez rozbierania - dziś dorwałem starszego Scenica szwagra, wyjąłem wentylator i zamontowałem u siebie. Efekt taki że zadziałał Biggrin Mój był już wymieniany bo na silniczku data koniec 2010r u niego oryginał 1998r.
Mam nadzieje, że wymiana wentylatora na sprawny załatwi sprawę i za chwilę nie padnie - jeśli się mylę poprawcie mnie.

Odpowiedz
filozof
Zarejestrowani

1. U Ciebie nie ma opornika, a tranzystor (z opisu wnioskuję, że masz Climatronic)
2. napięcie na kostce będzie ok. 12V, sterowanie jest za kostką
3. to 30A to nie tranzystor, a przekaźnik, nie zmieniaj go na mniejszy, bo popalisz styki
4. jeśli podpięty na krótko wentylator nie działa, to nie opornik, tylko wentylator (rozumiem, że go wyciągnąłeś i przyłożyłeś 12V)
5. Jeśli mi administracja pozwoli wrzucić link do francuskiego forum, to mam fotomanual jak go wydostać i wymienić

ED.
za długo pisałem Biggrin

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-10-2016, 16:55 przez filozof.)

Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
Odpowiedz
prins888
Zarejestrowani

W związku, że mi padła wentylacja to wziąłem się za naprawę.
Ustaliłem, że bezpieczniki, wentylator dmuchawy - sprawne. Z panelu Climatronic sterowania na poszczególne strefy działają, temperatura też się zmienia, więc obstawiam że panel sprawny.
Przekaźnik nad nogami pasażera, czyli ten przy wentylatorze - sprawny.
Podjąłem próbę demontażu rezystora dmuchawy.
Demontaż taki jak w manualu w linku http://www.scenic-forum.pl/Watek-SCENIC-...ic-I-PH-II
Po zdemontowaniu rury okazało się, że u mnie jest inny rezystor niż w w/w manualu, a mianowicie wygląda to tak:
[Obrazek: TKBG5JN.jpg]
W miejscu, gdzie widoczne są dwie zielone kostki przykręcony dwoma śrubkami był rezystor:
[Obrazek: dtE6TRO.jpg]
W mieszkaniu rozebrałem rezystor, żeby się dostać do tranzystora. Wlutowany jest tranzystor H80NF55-08
[Obrazek: EEOOqKk.jpg]
[Obrazek: wvm8BDf.jpg]
Zakupiłem tranzystor o innym oznaczeniu HUF75344G, ale parametry te same, więc będzie pasować
[Obrazek: wsiEoFY.jpg]
Kupiłem też oczywiście pastę termoprzewodzącą.
Wymiana tranzystora pojutrze, bo lutownica zostawiona na działce. Mam nadzieję, że to pomoże ...
Nowy rezystor dmuchawy (zamiennik) to koszt około 100 zł., koszt nowego tranzystora tylko 14 zł. to trochę w kieszeni by zostało.
W środę dam znać, czy zabieg pomógł i czy wentylacja wróciła do żywych ;)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-11-2016, 17:59 przez prins888.)

Odpowiedz
prins888
Zarejestrowani

Po wlutowaniu nowego tranzystora wentylator ruszył, ale działa na maxa.
W Łodzi ktoś miał dostępną opornicę używaną ale oryginalną Valeo - tutaj wentylator też działa mi na maxa, choć sprzedający twierdzi, że u niego przed wymontowaniem było ok (z powypadkowego).
Kupiłem nową opornicę - zamiennik, wentylator po pierwszym odpaleniu działał ok - na wszystkich biegach, po drugim odpaleniu znowu na maxa.
Teraz pytanie, czy te opornice trafiłem pechowe (moja - zużyta?, z powypadkowego - uszkodzona?, nowy zamiennik takie badziewie?) , czy może coś innego? Jakieś pomysły, sugestie?

Odpowiedz
filozof
Zarejestrowani

Może jakieś przepięcie masz i Ci pali tranzystor?
ED:
Albo źle odprowadzenie ciepła zrobione.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-11-2016, 20:26 przez filozof.)

Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi filozof za ten post post:
  • prins888
Lepus
Zarejestrowani

Sprawdź te zielone kostki, tam lubi się przetapiać plastyk. Bo to byś miał niesamowitego pecha, aby wszystkie 3 były uwalone. Tym bardziej, że po naprawieniu chodziło OK. Jak chodzi na max obrotach, wygląda mi to na zwarcie 12V z pinem co idzie do wentylatora.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:23 przez Lepus.)

Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Lepus za ten post post:
  • prins888
prins888
Zarejestrowani

Zielone kostki widoczne na zdjęciu sprawdzałem, wyglądają na ok, nie widać żeby plastyk się stopił. Resztę styków też przejrzałem - nic nie zauważyłem "niepokojącego".
Odnośnie tego zwarcia co podejrzewasz, to jakie czynności z tym wykonać?
Teraz pytanie, czy sam wentylator, choć kręci się bardzo lekko może powodować zwarcie?

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:22 przez prins888.)

Odpowiedz
Lepus
Zarejestrowani

Napięcie na wentylator podaje sterownik. Więc jak wentylator działa na max to nie wina wentylatora. Nie wiem dokładnie jak jest w Sc I ale coś ta opornica czy też regulator, czy też połączenia są coś nie tak. Regulator to pewnie był w climatroniku, nie wiem jak sprawa wygląda w manualnej. Ze zdjęć wynika, że masz climatronika i regulator podobny jak w Sc II jest.
ps jak masz to rozebrane, to sprawdzaj na rozebranym. U mnie było tak, że po wymianie tranzystora regulacja działała OK a ten radiator się grzał, nawet dość ciepły był. I tak ma być.
Z tego co wiem, to regulator podaje napięcie na wentylator i nie ma możliwości aby przy silniku czy przewodach idących DO wentylatora było źle. Jak chodzi na max, to na bank sprawca jest w okolicach tego regulatora bo tylko stamtąd wychodzi napięcie regulowane na wentylator. Tylko, że Ty podmieniałes te regulatory, to sam już nie wiem, bo w innym przypadku to albo tranzystor albo cały regulator jest popsuty.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-11-2016, 14:36 przez Lepus.)

Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Lepus za ten post post:
  • prins888




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

4 gości