Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

STOP Ryzyko awarii silnika, Skontroluj układ wydechowy


el_chupacabra
Zarejestrowani

op Witam!
Opiszę moją przygodę z "przewspaniałym" silnikiem 1.2 tce 115 KM, który posiadam w mojej renówce z 2013 roku. Kupiłem samochód od niemca z przebiegiem 140000 ponad rok temu i fajnie się jeździło, aż niedługo potem wyjechałem na autostradę. Już pierwsze przegonienie skończyło się komunikatem "skontroluj układ wtryskowy", wyłączeniem tempomatu i shiftera. Do tego raz jedyny (na wtedy) wyskoczył STOP Ryzyko awarii silnika. Długo nie myślałem i udałem się do ASO gdzie kontrola wykazała błędy przy zaworze zmiennych faz rozrządu, do tego wyciek oleju z tegoż zaworu. Wymieniłem zawór, ale błąd z wtryskami pozostał - tzn. nie był widoczny cały czas, tylko pojawiał się sporadycznie np. podczas wyprzedzania. Zaobserwowałem, że pokazuje się tylko powyżej około 3000 obrotów, a że mam 6-biegową skrzynię to na dojazdach do pracy rzadko kiedy zdarzało się ten pułap przekroczyć. Generalnie dało się żyć bo błąd znikał po zgaszeniu silnika. Dodatkowo podczas tej pierwszej wizyty w ASO miły "Janusz serwisant" stwierdził, że strasznie słychać rozrząd. Dziwne to bo po pierwsze łańcuch, po drugie niemiec wymieniał przy 70000 i inni mechanicy nie potwierdzili (a byłem u trzech). I jeździłem sobie tak kilka miesięcy...

Ostatnio zauważyłem niewielki wyciek oleju, który stawał się coraz większy. Postanowiłem działać i oddałem do warsztatu. Okazało się, że cieknie spod osłony rozrządu i jakichś tam oringów (nie znam się na tyle by stwierdzić skąd dokładnie), w każdym razie zdecydowałem, że skoro panowie i tak mają ściągać tę osłonę to niech od razu wymienią ten "tłukący się rozrząd" i tak właśnie się stało. Auto jeszcze nie opuściło warsztatu, a już zaczęło świecić komunikatem "STOP Ryzyko awarii silnika" (brak innego komunikatu). Okazało się, że błąd DF197 wskazuje na ciśnienie paliwa na pompie wtryskowej. Po dokonaniu pomiarów i porównaniu z wartościami oczekiwanymi rzeczywiście wyszło, że pompa daje ciśnienie za wysokie (oczekiwane: 50 b, zmierzone: 136 b). Pompa więc została wymieniona (używka bo szkoda kasy żeby wkładać nową do szrotu). Teraz ciśnienia są już w normie, ale niestety "STOP Ryzyko awarii silnika" (DF197 mimo, że ciśnienie już OK) i dodatkowo "Skontroluj układ wydechowy" (czyli nowość) to moi nowi najlepsi kumple na desce rozdzielczej. Ten pierwszy znika co jakiś czas żeby za 2 minuty pojawić się na nowo (przy niskich obrotach), a ten drugi to stały bywalec (nie znika wcale) i jeszcze ma fajną ikonkę "engine fault". Mechanik już odpuścił i ręce załamał, a elektryk tylko popatrzył i poszedł tak szybko jakby na niego 100 dziewic czekało za rogiem.

To z grubsza tyle. Nie wiem już co mam robić z tym szajsem (na złom?). W Polsce nie ma już chyba dobrych mechaników, albo ja jeszcze nie poznałem takich. Może wy coś podpowiecie, albo macie chociaż jakiś pomysł od czego zacząć...

Odpowiedz
Wojtgda
Zarejestrowani

Tak czytając Twoja opowieść to coś z praca przy rozrzadzie poszło chyba nie tak...
Poszedł bym do mechanika który to robił i niech jeszcze raz dobrze ustawi na znaki - wykorzysta blokady - i prawidłowo go zmontuje
Wielu mechaników korzysta z mazaka albo lakieru do paznokci i jakoś im wychodzi - a nie raz się jednak przekonali że renowki nie lubią jak się nie używa porządnych blokad rozrządu ?

Odpowiedz
el_chupacabra
Zarejestrowani

op
(30-01-2021, 18:21)Wojtgda napisał(a): Tak czytając Twoja opowieść to coś z praca przy rozrzadzie poszło chyba nie tak...
Poszedł bym do mechanika który to robił i niech jeszcze raz dobrze ustawi na znaki - wykorzysta blokady  - i prawidłowo go zmontuje
Wielu mechaników korzysta z mazaka albo lakieru do paznokci i jakoś im wychodzi - a nie raz się jednak przekonali że renowki nie lubią jak się nie używa porządnych blokad rozrządu ?

Dzięki za podpowiedź. Może rzeczywiście coś spieprzyli panowie "fachofcy", ale powiedz mi czy nie powinno być jeszcze jakichś innych objawów źle zmontowanego rozrządu? Bo jeśli chodzi o moc to skoczyłem dzisiaj specjalnie na krótki odcinek autostrady (może i ryzyko, ale chciałem sam sprawdzić) i idzie bardzo ładnie, poza jednym krótkim "zmuleniem" na 2 sekundy... Nie za bardzo wiem czym podpierać swoje żądanie ponownego rozłożenia i złożenia rozrządu - czy te komunikaty mogą na to wskazywać? Przypomnę, że mamy cały czas DF197 czyli nieprawidłowe ciśnienie na pompie wtryskowej...

PS. Zdecydowałem się na wizytę w ASO w przyszłym tygodniu - może coś obadają i wskażą kierunek rozwoju tej sytuacji aczkolwiek nie wiążę z tym wygórowanych nadziei...

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-01-2021, 19:32 przez el_chupacabra.)

Odpowiedz
szymin89
Zarejestrowani

Jak by był źle ustawiony rozrząd to może i błędy dotyczące pozycji wałka rozrządu lub wału korbowego by się pojawiły.

Ja bym jeszcze sprawdził wtryski i czujnik ciśnienia na listwie. Może nawet podejżał pracę sondy lambda. Skoro stara pompa dawała za wysokie ciśnienie to może coś uszkodziło się przy okazji.

Jaki jest kod drugiego błędu?

Odpowiedz
el_chupacabra
Zarejestrowani

op
(30-01-2021, 19:38)szymin89 napisał(a): Jak by był źle ustawiony rozrząd to może i błędy dotyczące pozycji wałka rozrządu lub wału korbowego by się pojawiły.

Ja bym jeszcze sprawdził wtryski i czujnik ciśnienia na listwie. Może nawet podejżał pracę sondy lambda. Skoro stara pompa dawała za wysokie ciśnienie to może coś uszkodziło się przy okazji.

Jaki jest kod drugiego błędu?

No właśnie drugiego kodu nie mam bo wyskoczył już po opuszczeniu warsztatu, dlatego właśnie chcę podpiąć na ASO i wziąć wydruk to może się dowiem...
Dzięki za sugestie, wszystko spiszę i podrzucę w ASO do sprawdzenia.

Odpowiedz
ko-ma
Zarejestrowani

Targałem się swojego czasu z takimi objawami.
Uzdrowienie przyszło po zastosowaniu... solidnej porcji preparatu do czyszczenia wtryskiwaczy...

Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM


Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
Odpowiedz
el_chupacabra
Zarejestrowani

op A zatem jestem po wizycie w autoryzowanym serwisie i wiem tyle, że dalej nic nie wiem. Komputer wykazał następujące błędy: DTC009077, DTC019064 i DTC1525F3 czyli "informacja o ciśnieniu paliwa", "czujnik ciśnienia paliwa" i "zgodność inf. multipl. dla reg./ogr. prędk.". Ten ostatni zdecydowanie spowodowany tymi wcześniejszymi. Co ciekawe brak jakiegokolwiek błędu związanego z układem wydechowym.

Mechaniur na początku stwierdził, że te wszystkie błędy były tylko zapamiętane i jak je pokasował to powinno być ok, ale pojechał na krótką trasę, żeby sprawdzić. Po drodze wyskoczył mu "engine fault" w postaci jedynie ikonki i brak komunikatu - po powrocie okazało się, że to DTC0300F8 - "wypadanie mieszanki" czyli wypadanie zapłonu na cylindrach 1 (52), 2 (53), 3 (1) i 4 (8), potem drugi raz cylinder 1 (1), 2 (0), 3 (3), 4 (15), ale po ponownym odpaleniu silnika już brak śladu po tym błędzie, a wrócił znany i lubiany DTC009077 i komunikat STOP Ryzyko awarii silnika.

Zaproponowali oczywiście przeprogramowanie wtrysków (co zamierzam zrobić we wtorek), ale wątpię aby to dało jakikolwiek efekt. Podejrzenie mechaniura za to padło na rozrząd - podejrzewa, że na wałku wydechowym może być przestawiony o 1 ząbek. Nie wykluczam tego, ale żeby to sprawdzić trzeba kolejny raz rozebrać wszystko, a co za tym idzie zapłacić za robociznę i może się okazać, że jednak jest dobrze założony... Sam nie wiem co z tym teraz robić...

Odpowiedz
jpssop
Zarejestrowani

Sprawdziłbym też kompresję silnika. Jak wygląda u ciebie branie oleju w tym silniku? Objawy z wypadającymi zapłonami w 1.2 tce mogą swiadczyć o wypalonych tłokach i pierścieniach. Niestety u mnie skonczyło się przy podobnych objawach wymianą silnika. Mój zrobił 85000tys brał już 0.8L/1000km.

Odpowiedz
lukaszzd
Zarejestrowani

Jak skończyły się perturbacje? Mi dzisiaj wyskoczyło ale w 1.2 Tce 130 cała gama usterek tj. Układ wtryskowy do kontroli, układ wydechowy do kontroli i świeci się i gaśnie klucz. Problem w tym że jechać się nie da bo auto przyspiesza tylko do 3000 obrotów i odcina paliwo. Sprawdziłem obdII i pokazuje P0139 - czujnik ciśnienia paliwa. Dodatkowo wyskoczyło start&stop do kontroli. Bajka nie wiem od czego zacząć? Rozrząd poprzedni właściciel wymieniał jakieś 5 tys. Km temu i nic się nie działo jak nim zaczełem jeździć to na jakieś 2 sekundy odpalał się komunikat o kontroli układu zapłonowego. Auto krajowe nie sprowadzane z niemiec pełna historia.

Oleju nie bierze przynajmniek nie zauważyłem przez 2 tys. Km a i na postoju wyskakujr skontroluj układ hamulca parkingowego.

Doszedł kod P0069 maps sensor baro

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-09-2022, 22:09 przez lukaszzd.)

Odpowiedz
wojteks
Zarejestrowani

Ręczny/parkingowy to osobny problem, do przeglądu/naprawy/....

Skasuj błędy silnika i zobacz kiedy powróci błąd czujnika ciśnienia paliwa, jak od razu to do weryfikacji czujnik/wiązka/ciśnienie paliwa od tego mogą zależeć pozostałe błędy silnika.

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

5 gości