Każda pomoc mile widziana. Z moich poczynań postaram się zrobić jakiegoś manuala żeby w przyszłości zapobiec pojawianiu się podobnych pytań.
SCENIC II PH I Wymiana rozrządu samemu. 2.0 16v
Panowie odgrzeje starego kotleta, ale napotkałem na mały problem przy wymianie rozrządu w moim F4R. Nie potrafię zlokalizować miejsca, w którym zakłada się blokadę wału korbowego. Dokopałem się do jakiejś instrukcji wg. której powinno to być gdzieś w okolicach "rurki" bagnetu. Znajduje się tam jakiś pseudo otwór ale nie wiem czy to jest właściwe miejsce szczególnie, że klucz imbusowy tam nie bardzo pasuje. Czy ktoś ma namiar na jakąś dobrą instrukcję do tego silnika? Przy blokowaniu wału pierwszy tłok ma się znajdować w GMP?
Każda pomoc mile widziana. Z moich poczynań postaram się zrobić jakiegoś manuala żeby w przyszłości zapobiec pojawianiu się podobnych pytań.
Witam wszystkich.
W najbliższych dniach w swoim Scenic-u będę zabierał się za wymianę rozrządu i KZFR -silnik F4R 2.0 automatyczna skrzynia. Zamówiłem blokadę na wałki rozrządu oraz KZFR i kompletny zestaw rozrządu. Znalazłem również taką blokadę: http://allegro.pl/blokada-rozrzadu-renau...46936.html Mam kilka pytań: 1. Czy do dokręcania KZFR z użyciem klucza dynamometrycznego potrzebna jest blokada na koła rozrządu?Czy wystarczy blokada wałków + naciągnięty nowy pasek? 2. Wyczytałem, że również trzeba założyć blokadę skrzyni? Posiadam skrzynię automatyczną, nie bardzo wiem o co chodzi. Zwracam się również z prośbą, może ma ktoś z szanownych forumowiczów linki gdzie jest to wszystko dobrze opisane.Szukałem, szukałem ale może coś przeoczyłem. Z góry dziękuje za pomoc. (Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-12-2016, 10:47 przez adamvet.)
czesc pierwsza ze względu na ograniczenia ilości znaków:\Czasy napraw
Z elektronicznym hamulcem postojowym Łańcuch rozrządu/pasek zębaty wałka rozrządu - Wym. i zam. 3.50 hBez elektronicznego hamulca postojowego Łańcuch rozrządu/pasek zębaty wałka rozrządu - Wym. i zam. 3.50 h Przyporządkowanie paska napędowego dodatkowych podzespołów Pokaż więcej informacji Pokaż więcej informacji Uszkodzenie silnika Ostrożnie: Mimo że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania. Narzędzia specjalne Liniał nastawczy wałka rozrządu - nr Mot.1496. Przyrząd blokujący wałka rozrządu - nr Mot.1509/01. Trzpień ustalający wału korbowego - nr Mot.1054. Przyrząd korka zaślepiającego wałka rozrządu zaworów wydechowych - nr Mot.1488. Przyrząd korka zaślepiającego wałka rozrządu zaworów ssących - nr Mot.1487. Laguna II: Klucz rolki prowadzącej - nr Mot.1368. Zapamiętać Rozłączyć przewód masy akumulatora. NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego. Wykręcić świece zapłonowe, aby silnik łatwiej się obracał. Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów. Obracać TYLKO kołem wału korbowego, a nie żadnym innym kołem zębatym. Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania. Zdejmowanie Uwaga: Jeżeli pasek zębaty pracuje zbyt głośno w zakresie od biegu jałowego do 2000 obr./min., należy zamontować nową wersję paska zębatego, rolki napinającej i rolki prowadzącej. Zwrócić się do dealera Renault. Uwaga: Silniki ze zmiennymi fazami rozrządu: Przed wymontowaniem lub rozmontowaniem należy oznaczyć kredą lub farbą wałki rozrządu, koła wałków rozrządu, przestawiacze wałków rozrządu i powiązane elementy układu napędowego wałków rozrządu (jeżeli dotyczy), aby ułatwić ustawianie elementów przy ich montażu. Podnieść i podeprzeć przód samochodu. Wymontować następujące elementy: Górna osłona silnika. Scénic/Scénic II: Ramiona wycieraczek. Scénic/Scénic II: Owiewka. Akumulator (jeżeli to konieczne). Podstawa akumulatora (jeżeli to konieczne). Prawe przednie koło. Chlapacz z prawej strony. Clio II/Clio Campus/Clio Storia: Przedni zderzak. Clio II/Clio Campus/Clio Storia: Blacha końcowa pokrywy przedziału silnikowego (rozłączyć cięgno odblokowania pokrywy przedziału silnikowego). Clio II/Clio Campus/Clio Storia: Kolektor ssący. Mégane/Scénic/Laguna/Laguna II: Skrzynka rezonansowa i wąż zasysania powietrza. Uchwyt z przodu z prawej strony, mocujący ramę pomocniczą do nadwozia (jeżeli to konieczne). Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.Uwaga: Pasek napędowy dodatkowych podzespołów, rolka napinająca i rolka/rolki prowadzące muszą zostać wymienione. Podeprzeć silnik. Wymontować następujące elementy: Osłona koła zamachowego (jeżeli występuje). Górna podpórka silnika (jeżeli to konieczne). Dolna podpórka silnika (jeżeli to konieczne).Uwaga: Przed wymontowaniem zaznaczyć położenie prawej poduszki silnika. Prawa poduszka silnika. Mégane II/Scénic II: Wąż zasysający powietrze pomiędzy filtrem powietrza i obudową przepustnicy. Mégane II/Scénic II: Obudowa przepustnicy. Mégane II/Scénic II: Uchwyt do wyjmowania silnika. Korki zaślepiające z tylnej części wałków rozrządu. Elektryczna pompa wodna i uchwyt (jeżeli występują). NIE rozłączać węży. Korek zaślepiający z bloku cylindrów 1. Obracać wałem korbowym w prawo, aż szczeliny w tylnych końcach wałków rozrządu ustawią się prawie poziomo.Uwaga: Szczeliny znajdują się poniżej górnej krawędzi głowicy cylindrów. Wsunąć trzpień ustalający przez otwór w bloku cylindrów w wał korbowy 2. Przyrząd nr Mot.1054. Obrócić nieco wałem korbowym w prawo, aż trzpień ustalający zablokuje się w wale korbowym 3. Przyrząd nr Mot.1054.Uwaga: Zwrócić uwagę, aby trzpień ustalający nie został wsunięty w otwór wyważania na ramieniu wykorbienia. Szczeliny w tylnych końcach wałków rozrządu muszą być ustawione poziomo 4. Zablokować koło zamachowe dużym wkrętakiem. Poluzować śrubę koła pasowego wału korbowego 5. Liniał nastawczy wsunąć pod tylne końce wałków rozrządu 6. Przyrząd nr Mot.1496. Odczepić przewody paliwowe od dolnej osłony paska zębatego 7. Rozłączyć wiązkę przewodów na górnej osłonie paska zębatego 8. Odsunąć na bok. Wymontować następujące elementy: Śruba koła pasowego wału korbowego 5. Koło pasowe wału korbowego 9. Clio II/Clio Campus/Clio Storia: Wspornik alternatora. Osłony paska zębatego 7 i 8. Poluzować nakrętkę rolki napinającej 10. Pozwolić, aby rolka napinająca odsunęła się od paska. Wymontować następujące elementy: Nakrętka rolki napinającej 10. Rolka napinająca 11. Rolka prowadząca 12. Laguna II: Zastosować przyrząd nr Mot.1368. Pasek zębaty. Uwaga: NIE dopuścić, aby koło zsunęło się z wału korbowego. Uwaga: Pasek zębaty, rolka napinająca i prowadząca MUSZĄ zostać wymienione.Uwaga: Wał korbowy występuje w dwóch wersjach, typ A i typ B. Sprawdzić, czy trzpień ustalający został prawidłowo umieszczony w wale korbowym 3. Sprawdzić, czy liniał nastawczy został prawidłowo zamontowany 6. Sprawdzić, czy rowek klinowy 13 na wale korbowym jest ustawiony w środku pomiędzy występami na przedniej obudowie silnika 14. Zamontować nową rolkę napinającą 11. Dokręcić nakrętkę prowizorycznie momentem 7 Nm10.Uwaga: Zwrócić uwagę, czy występ z tyłu rolki napinającej jest prawidłowo ustawiony w szczelinie w głowicy cylindrów. Wał korbowy typ A: Zdjąć koło wału korbowego. Odtłuścić koło zębate. Odtłuścić końcówkę wału korbowego. Zamontować koło wału korbowego.Uwaga: Elementy muszą koniecznie zostać odtłuszczone, w przeciwnym wypadku koła zębate na wale korbowym i na wałku rozrządu mogą się przesunąć, co doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika. Uwaga: Silniki ze zmiennymi fazami rozrządu: Sprawdzić, czy przestawiacz wałka rozrządu zaworów ssących jest zablokowany w kole rozrządu zaworów ssących (przekręcenie przestawiacza wałka rozrządu w lewo lub w prawo nie powinno być możliwe) 15. Jeżeli tak nie jest: Wymienić przestawiacz wałka rozrządu. Zakładać pasek zębaty w lewą stronę, rozpoczynając od koła wału korbowego. Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania odcinek roboczy paska był naprężony. Zamontować nową rolkę prowadzącą 12. Dokręcić śrubę momentem 50 Nm. Laguna II: Zastosować przyrząd nr Mot.1368. Zamontować dolną osłonę paska zębatego 7. Zamontować nowe koło pasowe wału korbowego 9. Wkręcić nową śrubę w koło pasowe wału korbowego 5. Dokręcić prowizorycznie śrubę koła pasowego wału korbowego 5. Pomiędzy powierzchnią styku śruby i koła pasowego wału korbowego pozostawić odstęp 2 - 3 mm 9. Poluzować nakrętkę rolki napinającej 10. Obracać rolką napinającą w prawo, aż jej znaki się pokryją 16 i 17. Użyć klucza imbusowego 6 mm18. Dokręcić nakrętkę rolki napinającej 10. Moment dokręcania: 28 Nm. Zablokować koło zamachowe dużym wkrętakiem. Dokręcić prowizorycznie śrubę koła pasowego wału korbowego 5. Moment dokręcania: 20 Nm. Koła rozrządu i głowicę cylindrów oznaczyć farbą lub kredą w miejscach pokazanych na rysunku 19. Wyjąć trzpień ustalający 2. Wyjąć liniał nastawczy 6. Zablokować koło zamachowe dużym wkrętakiem. Dokręcić śrubę koła pasowego wału korbowego 5. Moment dokręcania: 40 Nm + 110±10 °. Wał korbowy typ B: Zdjąć koło wału korbowego. Odtłuścić koło zębate. Odtłuścić końcówkę wału korbowego.Uwaga: Elementy muszą koniecznie zostać odtłuszczone, w przeciwnym wypadku koła zębate na wale korbowym i na wałku rozrządu mogą się przesunąć, co doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika. Uwaga: Wymienić koło wału korbowego, jeżeli NIE jest zamontowane ze zintegrowanym klinem. Uwaga: Silniki ze zmiennymi fazami rozrządu: Sprawdzić, czy przestawiacz wałka rozrządu zaworów ssących jest zablokowany w kole rozrządu zaworów ssących (przekręcenie przestawiacza wałka rozrządu w lewo lub w prawo nie powinno być możliwe) 15. Jeżeli tak nie jest: Wymienić przestawiacz wałka rozrządu. Zamontować przyrząd blokujący wałka rozrządu 20. Przyrząd nr Mot.1509/01. Dokręcić nakrętki przyrządu blokującego wałka rozrządu 21. Moment dokręcania: 80 Nm. F4P - bez przestawiacza wałka rozrządu: Zdjąć nakrętkę z każdego z kół rozrządu 22 i 23. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Zdjąć nakrętkę koła rozrządu zaworów wydechowych 24.Uwaga: Wymienić trzpień wałka rozrządu, jeżeli został poluzowany przy wyjmowaniu nakrętki. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Wyjąć korek zaślepiający z koła rozrządu zaworów ssących 25. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Wyjąć śrubę koła rozrządu zaworów ssących 26. Wyjąć przyrząd blokujący 20. Wyjąć koła rozrządu. Odtłuścić końcówki wałków rozrządu oraz koła rozrządu.Uwaga: Elementy muszą koniecznie zostać odtłuszczone, w przeciwnym wypadku koła zębate na wale korbowym i na wałku rozrządu mogą się przesunąć, co doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika. F4P - bez przestawiacza wałka rozrządu: Zamontować koła rozrządu. Dokręcić palcami nakrętkę każdego z kół rozrządu 22 i 23. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Zamontować koła rozrządu. Dokręcić palcami nakrętkę/śrubę każdego z kół rozrządu 24 i 26. Zamontować koło wału korbowego. Nałożyć pasek zębaty. Zamontować nową rolkę prowadzącą 12. Dokręcić śrubę momentem 50 Nm. Laguna II: Zastosować przyrząd nr Mot.1368. Poluzować nakrętkę rolki napinającej 10. Obracać rolką napinającą w prawo, aż jej znaki się pokryją 16 i 17. Użyć klucza imbusowego 6 mm18. Dokręcić prowizorycznie nakrętkę rolki napinającej 10. Moment dokręcania: 7 Nm. Zamontować przyrząd blokujący wałka rozrządu 20. Dokręcić nakrętki przyrządu blokującego wałka rozrządu 21. Moment dokręcania: 80 Nm. F4P - bez przestawiacza wałka rozrządu: Dokręcić prowizorycznie nakrętkę każdego z kół rozrządu 22 i 23. Moment dokręcania: 30 Nm. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Dokręcić prowizorycznie nakrętkę/śrubę każdego z kół rozrządu 24 i 26. Moment dokręcania: 30 Nm. Wyjąć przyrząd blokujący 20. Wyjąć liniał nastawczy 6. Wyjąć trzpień ustalający 2. Koła rozrządu i głowicę cylindrów oznaczyć farbą lub kredą w miejscach pokazanych na rysunku 19. Obrócić wałem korbowym o dwa obroty w prawo, tuż przed położenie nastawiania 19. Wsunąć trzpień ustalający przez otwór w bloku cylindrów w wał korbowy 2. Obrócić wałem korbowym nieco w prawo. Sprawdzić, czy trzpień ustalający został prawidłowo umieszczony w wale korbowym 3.Uwaga: Zwrócić uwagę, aby trzpień ustalający nie został wsunięty w otwór wyważania na ramieniu wykorbienia. Znaki położenia regulacji muszą się pokrywać 19. Znaki na rolce napinającej wału korbowego muszą się pokrywać 16 i 17. Jeżeli tak nie jest: Powtórzyć napinanie. Dokręcić nakrętkę rolki napinającej 10. Moment dokręcania: 28 Nm. Wsunąć liniał nastawczy 6. Zamontować przyrząd blokujący 20. Dokręcić nakrętki przyrządu blokującego wałka rozrządu 21. Moment dokręcania: 80 Nm. F4P - bez przestawiacza wałka rozrządu: Założyć nowe nakrętki na koła rozrządu 22 i 23. Moment dokręcania: 30 Nm + 86±6 °. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: W koło rozrządu zaworów wydechowych włożyć nową nakrętkę 24. Moment dokręcania: 30 Nm + 86±6 °. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: W koło rozrządu zaworów ssących włożyć nową śrubę 26. Moment dokręcania: 100 Nm. F4P - z przestawiaczem wałka rozrządu:/F4R: Nowy korek zaślepiający umieścić w kole rozrządu zaworów ssących 25. Moment dokręcania: 25 Nm. Wyjąć przyrząd blokujący 20. Wyjąć liniał nastawczy 6. Wyjąć trzpień ustalający 2. Zamontować dolną osłonę paska zębatego 7. Zamontować nowe koło pasowe wału korbowego 9. Wkręcić nową śrubę w koło pasowe wału korbowego 5. Zablokować koło zamachowe dużym wkrętakiem. Dokręcić śrubę koła pasowego wału korbowego 5. Moment dokręcania: 40 Nm + 110±10 °. Wszystkie silniki: Obrócić wałem korbowym o dwa obroty w prawo, tuż przed położenie nastawiania 19. Wsunąć trzpień ustalający przez otwór w bloku cylindrów w wał korbowy 2. Obrócić wałem korbowym nieco w prawo. Sprawdzić, czy trzpień ustalający został prawidłowo umieszczony w wale korbowym 3.Uwaga: Zwrócić uwagę, aby trzpień ustalający nie został wsunięty w otwór wyważania na ramieniu wykorbienia. Sprawdzić, czy liniał nastawczy wałka rozrządu można łatwo wsunąć 6. Znaki na rolce napinającej wału korbowego muszą się pokrywać 16 i 17. Jeżeli tak nie jest: Powtórzyć napinanie. Wymontować następujące elementy: Trzpień ustalający 2. Liniał nastawczy 6. Wkręcić korek zaślepiający 1. Założyć nowe korki zaślepiające na tylne końce wałków rozrządu. Zastosować przyrząd nr Mot.1487/1488.Uwaga: NIE uruchamiać silnika przy niezamontowanym pasku napędowym dodatkowych podzespołów, ponieważ może to spowodować uszkodzenie koła pasowego wału korbowego. Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy wymontowaniu. Pasek zębaty (Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-12-2016, 18:44 przez Wojtgda.)
Dziękuje za odpowiedź.
Już namierzyłem w Warszawie gdzie mogę wypożyczyć potrzebną blokadę kół rozrządu. Dla zainteresowanych podaje namiary na wypożyczalnie, może komuś się przyda. AN NARZĘDZIA Filia w Warszawie ul. Wóycickiego 5A 01-938 Warszawa tel. (022) 834-33-88 warszawa@auto-narzedzia.pl Mają również filie w Krakowie.
Panowie odświeżam temat chętnie wziąłbym sie za wymiane rozrządu w silniku 2.0 16v jakie konkretnie blokady potrzebuje? może ta? https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrza...8342091320 bo jedno co wiem ta napewno jest potrzebna https://allegro.pl/oferta/a-slr16-blokad...8416095429
Jak u siebie wymieniałem (F4R) to korzystałem z obu. Pamiętam jedynie że był wielki problem z poluzowaniem koła na wałku wydechowym... Jak masz dobre narzędzia, jakieś już tam doświadczenie w podobnych robotach to dasz radę.
Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka
Dokładnie taka blokada.
Koła na wałkach najlepiej odkręcać pneumatem.
Scenic II ph II 2007 1,9dCi 131KM
Diagnostyka komputerowa, mechanika, blacharstwo, lakiernictwo
Wymieniałem rozrząd w 2.0t, w wolnossącym 2.0 jeszcze nie. Pytanie mam o kzfr - o ile dobrze rozumiem zasadę pracy tego koła, to pracuje zewnętrzne zębate względem środka przymocowanego do wałka rozrządu. Wg serwisówki blokujemy koło zewnętrzne zębate - czy nie trzeba w jakikolwiek sposób ustawiać koła zewnętrznego względem wewnętrznego?
Nie wiem czy sam z sobą tylko tutaj nie gadam, ale może jednak
Spodziewałem się, że koło na wałku wydechowym będzie zwykłe, takie jak w turbo. Tymczasem jest Ci ono trochę bardzie skomplikowane w budowie. Czy je się również okresowo wymienia? Takie ci ono - https://allegro.pl/oferta/kolo-walka-roz...1408628976 |
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości