Raczej ze to było uszkodzone to się nie spotkałem. Problem jest taki ze często go nie ma wgl - w niektórych wersjach przed liftem.
Ogólnie problem polega na błędzie konstrukcyjnym Renault do którego się przyznali. Podcisnienia które występują w tych silnikach są za duże dla zastosowanych zaworów odmy (okrągłe za przepustnicą). W efekcie się sypią, rozlatują membrany w środku, zaczynają huczeć, i szereg innych nieprawidłowości. Ogólnie zawór może być wybebeszony w środku, bez tego dodatkowego elementu i wszystko będzie działać. Dużo ludzi nawet nie wie że ma problem. Ale silnik może spalać bardzo dużo oleju, wszędzie gdzie nie powinny będą tworzyć się nagary, może wyć na wolnych obrotach, zapychają się sondy lambda, katalizator, szybciej zużywają się świece, cały układ odlotowy włącznie z przepustnicą może być mokry od oleju itd. Nie będę tłumaczył zasady działania odpowietrzenia skrzyni korbowej bo to można znaleźć bez problemu w internetach.
Ten dodatkowy zaworek o który się rozchodzi ma wspomagać działanie tego zaworu okrągłego który jest w każdym silniku, przed i po lifcie. Redukuje amplitudy ciśnień podczas gwałtownych zmian. Osobiście uważam że są to bardzo ważne elementy do idealnej pracy silnika.
Zaczęli dawać je seryjnie od jakiegoś momentu, chyba nie wszystkie ale prawie wszystkie silniki po lifcie je mają.
Jeśli fabrycznie go nie ma, rurka łącząca odme z zaworem odmy jest trochę inna, podczas dokładania tego dodatkowego zaworka trzeba to wziąć pod uwagę. Jest poradnik na YT jak to wygląda i jak to wymienić.
#Wytapatalkowane