Kapitan Powolny
1,047
1
136
14
SC III ph I
2009
1.6 16V 110KM, 2014-2016
Poznań
op
Witam Szanowne grono ludków.
Przekopuję internety w temacie ile można maksymalnie ( z zachowaniem bezpiecznej poduszki bezpieczeństwa) "wlać" do zbiornika LPG o określonej pojemności nominalnej i różniste są wersje, więc może tutaj trafię na kogoś bliżej tematu.
O co chodzi konkretnie: W poprzednim aucie miałem zamontowaną butlę o pojemności nominalnej 45 litrów- do odbicia zaworu wchodziło 36 litrów gazu. Nic nie było ruszane więc było to te fabryczne 80% pojemności zbiornika. (zbiornik GZWM Grodków)
W Szczeniaku mam zamontowaną butlę 48 litrów nominalnie- co dawało mi (średnia z czterech tankowań 36 litrów czyli tyle ile przy mniejszej). Z racji potrzeby zwiększenia zasięgu gazownik podgiął nieco pływak i przy tankowaniu po operacji weszło 41 litrów co już jest dobrym wynikiem- i myślę że tak zostawię. (zbiornik Bormech)
I teraz pytanie czy taki procent poduszki bezpieczeństwa jest ok? Mam na myśli rozszerzalność cieplną gazu (o ile?). Jest ktoś kto może mi z dużym prawdopodobieństwem obliczyć, że zawór bezpieczeństwa na butli nie zadziała w trakcie upałów?
( w poprzednim aucie pierwsza butla była pieruńsko mała i wiem, że pod koniec jej żywota nie odbijał zawór tankowania więc lałem nieświadomy "pod korek"- o ryzyku powiadomił mnie gaziarz wymieniający butlę, że to była potencjalna bomba)
Jak ktoś ma jakąś wiedzę albo informacje- chętnie poczytam ale coś sprawdzonego
Coś jest nie tak. Jeżdżę Scenicem od ponad roku i nic nie odpadło, nic się nie zepsuło. Kim Ci Francuzi myślą, że są? Niemcami?
•
44ra88
144
0
6
21
SC I ph II
2002
1.6 i 16V 110KM, 1999-2003
Częstochowa
44ra88
Zarejestrowani
— 22-10-2016, 10:59
Z tego co mi wiadomo, co kiedyś czytałem/usłyszałem to ta poduszka jest różna, zależy od ciśnienia w butli, które natomiast zależy od temperatury otoczenia.
•
pio555
31,292
124
11106
3,031
SC III ph II
2012
1.6 dCi eco2 130KM, 2012-2013
Radom
pio555
Junior Administratorzy
— 22-10-2016, 11:02
poduszka powietrza w butli ...hm rzecz umowna "uzależniona" jest od tego jak gazownik podegnie pływak
jak montowali gaz w Clio butla 40l na fabrycznej nastawie pływaka wchodziło najpierw 30l potem 32l
ze względu na potrzeby mojej lepszej połowy podgieli pływak i wchodzi 35l
Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
•
ko-ma
9,614
28
1638
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 22-10-2016, 11:07
Z tym tankowaniem... litry tankowane są bardzo umowne; sterownik instalacji nie pozwoli zużyć paliwo gazowe do końca, zawsze pozostaje kilka l. gazu a układ przerzuca na benzynę i piszczy, że pusto. Podobnie, jak i zawory nie pozwolą zatankować do pełna.
Tak, że i tę kwestię trzeba brać pod uwagę.
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
pio555
31,292
124
11106
3,031
SC III ph II
2012
1.6 dCi eco2 130KM, 2012-2013
Radom
pio555
Junior Administratorzy
— 22-10-2016, 11:10
(22-10-2016, 11:07)ko-ma napisał(a): sterownik instalacji nie pozwoli zużyć paliwo gazowe do końca chyba żartujesz
Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
•
Kapitan Powolny
1,047
1
136
14
SC III ph I
2009
1.6 16V 110KM, 2014-2016
Poznań
op
Właśnie!! Rozszerzalność cieplna gazu!!
Do tego zmierzam- czy teoretyczne 8 litrów zapasu na butli to wystarczająca poduszka w przypadku temperatur jakie nam się w lato zdarzają? Innymi słowy o ile gaz zwiększa swoją objętość względem temperatury
Coś jest nie tak. Jeżdżę Scenicem od ponad roku i nic nie odpadło, nic się nie zepsuło. Kim Ci Francuzi myślą, że są? Niemcami?
•
ko-ma
9,614
28
1638
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 23-10-2016, 13:53
(22-10-2016, 11:10)pio555 napisał(a): chyba żartujesz Nie żartuję, bo i z czego - wiele sterowników ( ja używam np. KME Diego G3 ) odczytuje wskazanie czujnika poziomu gazu (często dodatkowo także czujnika ciśnienia gazu przed zredukowaniem) i przełącza na zasilanie benzyną przy poziomie uznanym za minimalny. I w prosty sposób nie da się tego ominąć.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-10-2016, 14:06 przez ko-ma.)
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
siwusek216
5,919
17
4146
2,904
SC III ph II
2013
1.6 dCi S&S eco2 130KM, 2011-2011
Mysłowice
W stag300 miałem czujnik ciśnienia gazu tuż przed wtryskami , jego spadek i sterownik automatycznie przełącza na Pb. Jak było mało LPG w butli to do jazdy wystarczało ale przy bucie przełącza
Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka
•
ko-ma
9,614
28
1638
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 23-10-2016, 14:10
W KME przełączenie od zadziałania czujnika ciśnienia (np.choćby przy programowym zamknięciu elektrozaworu, czy właśnie przy niskim poziomie gazu w zbiorniku) w ogóle uniemożliwia przełączenie się z powrotem na gaz - dopiero zatankowanie gazu do odbicia zaworu usuwa tę blokadę.
I jest to także funkcja sterownika.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-10-2016, 14:10 przez ko-ma.)
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
•
Kapitan Powolny
1,047
1
136
14
SC III ph I
2009
1.6 16V 110KM, 2014-2016
Poznań
op
(23-10-2016, 14:10)ko-ma napisał(a): W KME przełączenie od zadziałania czujnika ciśnienia (np.choćby przy programowym zamknięciu elektrozaworu, czy właśnie przy niskim poziomie gazu w zbiorniku) w ogóle uniemożliwia przełączenie się z powrotem na gaz - dopiero zatankowanie gazu do odbicia zaworu usuwa tę blokadę.
I jest to także funkcja sterownika.
Tak naprawdę to duże znaczenie ma ułożenie rurki ssącej od wielozaworu w butli. Czasem konstrukcja wewnętrzna zbiornika powoduje że rurka się podwija i wisi nad dnem zbiornika i nie da się wyjeździć gazu do końca.
U mnie akurat rurka jest na dnie i obecnie przy drugim tankowaniu weszło 39 litrów. Matematycznie podchodząc do tematu to 48 litrów pojemności wodnej x 80% daje 38 litrów maksymalnego napełnienia. Jeśli wchodzi litr do półtora więcej to sądzę że margines mamy zachowany a zasięg jest o niebo lepszy
Pytanie o rozszerzalność cieplną gazu pozostaje otwarte- czy teoretyczne 8 litrów pojemności butli stanowi wystarczajacą poduszkę
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-10-2016, 16:53 przez Kapitan Powolny.)
Coś jest nie tak. Jeżdżę Scenicem od ponad roku i nic nie odpadło, nic się nie zepsuło. Kim Ci Francuzi myślą, że są? Niemcami?
•
|