Na moje pytanie do Czarne Paliwo uzyskałem informację, że płyn nie może zawierać fosforanów, krzemianów, azotanów, boranów, jednak z uwagi na dużą różnorodność technologii stosowanych w płynach chłodniczych przydałoby się ustalić pewne rzeczy z ASO. Po dalszej wymianie korespondencji z Czarne Paliwo zacząłem nękać infolinię i dział części Renault Warszawa (RRG). Udało mi się ustalić, że:
Dział części Renault Warszawa nie ma pojęcia, w jakiej technologii powinien być płyn chłodniczy, poza tym, że ma być na bazie glikolu. Sprzedają tylko jeden typ płynu do mojego silnika (o inne nie pytałem, ale w sklepie nie mają innego rodzaju), jest to Glaceol RX typ D. Kolor zielony, temperatura zamarzania -21 stopni. Zatem jeśli ktoś nie trzyma zimą sprzętu pod kocem, tylko wybiera się "w góry lub na Mazury" - wiadomo, bojery, bajery, wędkarstwo podlodowe - to powinien raczej rozejrzeć się za czymś innym.
W tym samym czasie Czarne Paliwo ustalił, że pojawiający się w opisie Glaceol'a kod: 41-01-001 odnosi się do stosowanej przez Renault/Nissan normy. Oznaczeniu temu towarzyszy zwykle dodatkowo "Typ D". Płyn mający spełniać tę normę jest np. w ofercie Motula, jest to Inugel Optimal, chroniący aż do -37 stopni, kolor pomarańczowy fluorescencyjny. Nie zawiera fosforanów, boranów, krzemianów, azotanów/azotynów i aminów.
Wyszukiwarka Total'a wyrzuca Glacelf Auto Supra, z którego opisu wynika, że "nie zawiera fosforanów, krzemianów, azotynów i boru", rzut oka do karty charakterystyki technicznej mówi nam, że to koncentrat, który powinien być stosowany wyłącznie w stężeniach od 30% do 70%, przy tym ostatnim chroniąc silnik podobno aż do -69 stopni. To dość interesujące, jako że 60% roztwór czystego glikolu etylenowego zamarza przy -45 stopniach, więc ja bym raczej te -69 między bajki włożył. Kolor opalizujący czerwony. Do tego przewyższa wymagania normy Renault "Typ D". W sklepie Totala tylko w opakowaniach jednolitrowych.
Czekam teraz na informacje dotyczące Penrite, a dokładniej potwierdzenie, czy nada się czerwony koncentrat, który wg deklaracji producenta spełnia normę Renault Typ D. Roztwór 50% tego koncentratu zamarzać ma podobnie jak Motul, w okolicy -38 stopni.
Podsumowując, przy wyborze płynu chłodniczego:
- należy sprawdzić wymagania i rekomendacje producenta
- warto spojrzeć w karty techniczne produktów i trzeźwym okiem ocenić przydatność produktu
- nie warto kierować się kolorem dotychczasowego płynu chłodniczego.
Jeśli macie jakieś własne spostrzeżenia, podzielcie się nimi.