op
Tak na dobrą sprawę nikt nie chce się pochwalić w jaki sposób nabył samochód od handlarza lub w komisie. Jaki dokument zakupu otrzymał i w jaki sposób sprawdzić jego wiarygodność.
Bezowocne poszukiwania wiekowego i dobrze utrzymanego auta zarejestrowanego od kilku lat w Polsce, skłoniły mnie do rozszerzenia filtru wyszukiwania na handlarzy i komisy, których staram się omijać szerokim łukiem. O ile stan auta w jakiś sposób jesteśmy w stanie sprawdzić, ocenić i wynegocjować odpowiednie warunki finansowe na doprowadzenie tej kupy żelastwa do stanu używalności, to sprawy skarbowo-finansowe są dla mnie niemałą zawiłością.
Rozmawiałem ostatnio z handlarzem, przyprowadził auto do kraju (zrobił tłumaczenia, opłaty = samochód gotowy do rejestracji), wystawi mi fakturę vat marża. Skąd mam wiedzieć, że pojazd ma uregulowane sprawy podatkowe? Przecież handlarz nie ma obowiązku ujawnienia mi od kogo nabył samochód, ba stwierdził, że to tajemnica handlowa i nie ujawni mi takich danych. Jeżeli kupił od firmy, to w ramach wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów, nabył go po stawce 0% i powinien na terenie Polski zapłacić podatek VAT. Jeśli handlarz szybko dokona sprzedaży rozliczając się w oparciu o metodę VAT marża lub dokona tego za pośrednictwem komisanta, to obowiązek zapłaty podatku VAT pojawi się już u ostatecznego nabywcy. Mało tego, handlarz nie ponosi odpowiedzialności przy takiej transakcji, nie jest bowiem zobowiązany do sprawdzania czy VAT został uregulowany.
Do końca 2014r, gdy sprowadzany samochód stanowił przedmiot transakcji Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów, konieczne było opłacenie należnego podatku od tego zakupu w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego, złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-23 i uzyskanie zaświadczenia VAT-25 o niezaleganiu z płatnością podatku dotyczącą WNT. Jeśli zakup samochodu nie stanowił WNT, handlarz składał wniosek VAT-24 i otrzymywał wspomniane zaświadczenie VAT-25.
Na dzień dzisiejszy takiego obowiązku nie ma, jeśli nie była to transakcja WNT. Skoro handlarz nie chce mi ujawnić od kogo i na jakiej podstawie nabył pojazd, to jak mam zabezpieczyć się przed przekrętem? Wymagać od handlarza zaświadczenia VAT-25? Chętnie dołożę te dodatkowe 160zł (koszt uzyskania zaświadczenia VAT-25), aby mieć pewność, że sprawy podatkowe są czyste.
Macie jakiś inny sposób na weryfikację tych danych? Czy poza granicami Polski pojazd został zakupiony od firmy (WNT) czy osoby fizycznej?
Z góry dzięki za konstruktywną dyskusję oraz podzielenie się wiedzą merytoryczną i doświadczeniami.
Bezowocne poszukiwania wiekowego i dobrze utrzymanego auta zarejestrowanego od kilku lat w Polsce, skłoniły mnie do rozszerzenia filtru wyszukiwania na handlarzy i komisy, których staram się omijać szerokim łukiem. O ile stan auta w jakiś sposób jesteśmy w stanie sprawdzić, ocenić i wynegocjować odpowiednie warunki finansowe na doprowadzenie tej kupy żelastwa do stanu używalności, to sprawy skarbowo-finansowe są dla mnie niemałą zawiłością.
Rozmawiałem ostatnio z handlarzem, przyprowadził auto do kraju (zrobił tłumaczenia, opłaty = samochód gotowy do rejestracji), wystawi mi fakturę vat marża. Skąd mam wiedzieć, że pojazd ma uregulowane sprawy podatkowe? Przecież handlarz nie ma obowiązku ujawnienia mi od kogo nabył samochód, ba stwierdził, że to tajemnica handlowa i nie ujawni mi takich danych. Jeżeli kupił od firmy, to w ramach wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów, nabył go po stawce 0% i powinien na terenie Polski zapłacić podatek VAT. Jeśli handlarz szybko dokona sprzedaży rozliczając się w oparciu o metodę VAT marża lub dokona tego za pośrednictwem komisanta, to obowiązek zapłaty podatku VAT pojawi się już u ostatecznego nabywcy. Mało tego, handlarz nie ponosi odpowiedzialności przy takiej transakcji, nie jest bowiem zobowiązany do sprawdzania czy VAT został uregulowany.
Do końca 2014r, gdy sprowadzany samochód stanowił przedmiot transakcji Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów, konieczne było opłacenie należnego podatku od tego zakupu w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego, złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-23 i uzyskanie zaświadczenia VAT-25 o niezaleganiu z płatnością podatku dotyczącą WNT. Jeśli zakup samochodu nie stanowił WNT, handlarz składał wniosek VAT-24 i otrzymywał wspomniane zaświadczenie VAT-25.
Na dzień dzisiejszy takiego obowiązku nie ma, jeśli nie była to transakcja WNT. Skoro handlarz nie chce mi ujawnić od kogo i na jakiej podstawie nabył pojazd, to jak mam zabezpieczyć się przed przekrętem? Wymagać od handlarza zaświadczenia VAT-25? Chętnie dołożę te dodatkowe 160zł (koszt uzyskania zaświadczenia VAT-25), aby mieć pewność, że sprawy podatkowe są czyste.
Macie jakiś inny sposób na weryfikację tych danych? Czy poza granicami Polski pojazd został zakupiony od firmy (WNT) czy osoby fizycznej?
Z góry dzięki za konstruktywną dyskusję oraz podzielenie się wiedzą merytoryczną i doświadczeniami.