Ja również polecam montaż bagażnika na tylna klapę. Wiadomo że na hak jest najlepszy= najdroższy, najstabilniejszy ale należy odpowiedzieć sobie na pytanie ile razy w roku będziemy używać tego bagażnika? Jeżeli kilka razy na weekendowe wypady to wg mnie się nie opłaca.
Również rozważałem montaż relingów na dach i na nie bagażniki rowerowe, ale tutaj należy wziąć pod uwagę wysokość auta i to że na dach trzeba ten rower jeszcze dźwignąć, co przy moim wzroście, ok 175 cm nie jest takie łatwe chyba że zawsze mamy ze sobą stabilną podkładkę pod nogi, albo bardzo lekki rower.
Kolejna sprawa to ciężki rower x 3 sztuki na dachu a max nośność relingów ok 40kg.
Uważam że najlepsze rozwiązanie na dach to bagażnik w którym rower należy montować przy pomocy widelca, bez przedniego koła roweru. Ale potem to koło trzeba ponownie zamontować.
Ja zainwestowałem w używany bagażnik THULE 973 z kitem 15 ok 450zl z adapterem na 3 rowery i jestem zadowolony. Bagażnik montowany metalowymi hakami na górną część klapy, oraz metalowymi uchwytami na dolnej cześć. Dolna część dodatkowo zabezpieczona pianką żeby nie uszkodzić lakieru. Ja pod górne haki dorobiłem podkładki z dętki rowerowej zapobiegającej uszkodzeni lakieru klapy.
Rowery wystają ponad dach bagażnika, im większy rower tym wyżej, wystają też poza szerokość auta i o tym należy pamiętać . Ja mam jeden rower z kolami 28cali i ten wystaje, 26 cali nie wystaje. Z tego powodu raz miałem stracha będąc nad morzem, jadąc przez Gdynię na ulicy 3 pasmowej nalazłem się na środkowym pasie pomiędzy dwoma autobusami. Dałem radę
Opory powietrza pewnie są, spalanie pewnie większe też. Z moich pomiarów jadąc nad morze z Warszawy, na LPG, z rowerami z tyłu, zasięg zmniejszył się tylko o 50 km drogą S7. Prędkość ok 100-120 choć raz pojechałem i 140 :
Bagażnik nie bujał się na boki, rowery były stabilne, ja jako kierowca czułem się komfortowo jadąc z bagażnikiem.
Najgorzej jest na nierównościach poprzecznych, dziurach i tego typu artefaktach na jezdni. Raz przed Elblągiem jechałem nawet polna=szutrową droga z rowerami z prędkością 10-12km/h ale nie stałem w korkach
Rowery zamontowane na bagażniku pozwalają na otwarcie tylnej klapy, w moim przypadku. Klapa jest odpowiednio cięższa ale spokojnie można ją podnieść, rowery nie uderzają o dach.
Polecam jeszcze sprawdzić ile rowerów można przewozić na takim bagażniku, ponieważ w THULE 973 w GSC III można przewozić 3 rowery natomiast ten sam bagażnik w Zafirze 3 pozwala przewozić tylko 2 rowery. Wszystko do sprawdzenia w specyfikacji technicznej na stronie producenta bagażnika.
Ja zainteresowałem się bagażnikiem po wakacjach nad jeziorem Garda, gdzie na kempingu widziałem auta z DE lub NL z takimi bagażnikami oraz przyczepy kempingowe i kampery z zamontowanymi takimi bagażnikami.
Bagażnik na kampingu można wykorzystać jako suszarka do ubrań.