Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

SCENIC II PH I Ciągłe przepalanie tranzystora w sterowniku dmuchawy


unleashed
Zarejestrowani

op Witam.
Mam problem z ciągłym przepalaniem tranzystora w sterowniku. Przez ostatnie pół roku wymieniałem go 6 razy i wczoraj padł znowu.
Raz też wymieniałem cały sterownik i wentylator. Problem się powtarza. Ma ktoś pomysł jaka może być tego przyczyna?

Odpowiedz
Trodor
Zarejestrowani

Możesz wytłumaczyć o jaki sterownik chodzi? Klima manual czy auto?
W zwykłej z tego co wiem chyba idzie prąd bezpośrednio z pokrętła na opornik i dalej na dmuchawe

#Wytapatalkowane

Odpowiedz
unleashed
Zarejestrowani

op CHodzi o rezystor dmuchawy z tego manuala: https://www.scenic-forum.pl/Watek-SCENIC...-Scenic-II

Odpowiedz
Warsztat pod chmurką
Zarejestrowani

Wiesz dlaczego?
Bo najprawdopodobniej ciągle zalewa go woda. Lub stosujesz słabej jakości zamienniki tranzystorów.
I też nie wiem czy stosowałeś, ale przy wymianie tranzystrora ZAWSZE trzeba między tranzystor a radiator (tą aluminiową chłodnicę) dać dobrą pastę termoprzewodzącą i przyłożyć ten tranzystor do tej chłodnicy żeby dobrze oddawał ciepło.
Rozwiązanie twojego problemu:
1. Sprawdź czy wewnątrz schowków pod nogami kierowcy i pasażera nie ma wilgoci naciskając na dno (podłogę) tego schowka
2. Udrożnij odpływy wody w podszybiu https://youtu.be/lISsjwRCurA
(Czy masz wilgoć w schowkach czy nie, i tak udrożnij odpływy)
3. Wymień CAŁY rezystor napięcia dmuchawy (opornicę)
4. Ciesz się świętym spokojem z pozbycia się problemów z dmuchawą

Odpowiedz
ko-ma
Zarejestrowani

Climatronic:
- słabej jakości zamiennik sterownika
- złej jakości tranzystory mosfet (czyli praktycznie większość na rynku)
- nie zastosowano lub zastosowano złą jakościowo pastę termoprzewodzącą na styku tranzystor-radiator (sam docisk zaczepem sprężystym nie wystarcza, pasty też nie może być zbyt dużo)
- przegrzane luty na płytce sterownika; przelutowanie wszystkiego spoiwem cynowo-ołowiowym działa cuda, zwłaszcza na złączach gniazd.
- uszkodzone (najczęściej przegrzany styk wylutowuje sie z płytki i wysuwa się w górę z korpusu) gniazdo dmuchawy w sterowniku, wypalona wtyczka
- wentylator zawilgocony wodą z podszybia
- mokry wkład filtra przeciwpyłkowego
- rzadko - wentylator z dużymi oporami ruchu, ale to słychać podczas pracy,
- możecie się śmiać, ale w przypadku użycia zamienników sterowników czy samych tranzystorów - usterka może zostać spowodowana przeciążeniem termicznym układu - praca w trybie auto z ustawioną na stałe temperaturą 27 stopni, także jazda z włączonym na stałe obwodem podgrzewania przedniej szyby.
Ostatni przypadek prawdopodobnie był przyczyną ostatnich dwóch awarii w Grandzie u DizzyX.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-12-2018, 12:12 przez ko-ma.)

Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM


Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4
Odpowiedz
Warsztat pod chmurką
Zarejestrowani

ko-ma dobrze gada
Wszystkie powody masz podane jak na tacy.
Zastosuj się do porad a o problemie zapomnisz raz na zawsze

Odpowiedz
Trodor
Zarejestrowani

Aa no to teraz rozumiem xD. Mogę jedynie potwierdzić powyższe wskazówki Biggrin

#Wytapatalkowane

Odpowiedz
Warsztat pod chmurką
Zarejestrowani

A i zapomniałem o jednym.
Wymień filtr kabinowy, twój obecny może być zawilgocony lub stawaić przy zasysaniu powietrza przez dmuchawę zbyt duży opór co męczy samą dmuchawę i powoduje zbyt duże przeciążenia dla opornicy i jej tranzystora co może być powodem jego przepalania.
Sprawdź też, w jakim stanie jest wtyczka i gniazdo zasilania samego rezystora (ta 2 pinowa), jeżeli styk we wtyczce z jej pinem w rezystorze będzie zbyt słaby, to też powodowało będzie to same problemy

Odpowiedz
andrzejwa
Zarejestrowani

Online
Zanieczyszczony filtr kabinowy może być przyczyną słabej wentylacji ale nie powoduje cięższej pracy dla wentylatora. Wręcz przeciwnie, jest mu lżej gdy ma mało powietrza do przemielenia.

Odpowiedz
polaq
Zarejestrowani

(23-12-2018, 12:47)andrzejwa napisał(a): Zanieczyszczony filtr kabinowy może być przyczyną słabej wentylacji ale nie powoduje cięższej pracy dla wentylatora. Wręcz przeciwnie, jest mu lżej gdy ma mało powietrza do przemielenia.
...Zatkaj sobie odkurzacz i zobacz czy mu będzie lżej pracować....

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Odpowiedz
[-] 2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi polaq za ten post post:
  • Highwayman1990, Warsztat pod chmurką




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

2 gości