Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Nie działa dmuchawa, wszystkie szyby i szyberdach


Maciej Herjan
Zarejestrowani

op Dzień dobry,

Mam dość dziwny problem: nagle i jednocześnie przestała mi działać dmuchawa, wszystkie szyby przód/tył i szyberdach.
Nie mam pewności, ale 2 dni temu włączyłem "na full" dmuchawę aby pozbyć się liścia w kanale nawiewowym i prawdopodobnie od tego czasu przestało to wszystko działać.

Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, są ok. Napięcie na bezpiecznikach od dmuchawy, szyberdachu i szyb również jest. Odłączałem również akumulator i też bez efektu.
Komputer pokładowy nie wyświetla żadnego komunikatu.

Proszę o jakieś sugestie, co mam sprawdzić aby rozwiązać ten problem.
Gdyby to była tylko dmuchawa to wiem co robić i gdzie szukać problemu ale taka kumulacja nieco mnie zaskoczyła :-)
pio555 napisał 12-04-2017, 21:28:
Zapraszamy do przywitania się z innymi użytkownikami. Pierwszy post zgodnie z regulaminem pkt.4 powinien znajdować się w Powitaniach.

Kolejny post proszę napisać w Powitaniach. http://www.scenic-forum.pl/Forum-Powitania

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-04-2017, 21:28 przez pio555.)

Odpowiedz
PunkRock86
Moderatorzy

Pewnie kostka R2 Thumbup Ale najpierw to dam radę żeby zajrzeć do działu "Powitania" zanim moderator "pokrzyczy" ;)

Whistling Żłopię browar, jaram szlugi,nie ma na mnie żadnej siły.
Byłem punkiem, jestem punkiem, będę punkiem do mogiły.


Odpowiedz
Maciej Herjan
Zarejestrowani

op Już się przywitałem :-)

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Maciej Herjan za ten post post:
  • scrabi
pio555
Junior Administratorzy

(12-04-2017, 21:25)Maciej Herjan napisał(a): Proszę o jakieś sugestie, co mam sprawdzić aby rozwiązać ten problem
na szybko
zacznij od sprawdzenia schowków w podłodze czy nie ma tam wody lub dużej wilgoci
potem BSI

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
Maciej Herjan
Zarejestrowani

op
(12-04-2017, 21:27)PunkRock86 napisał(a): Pewnie kostka R2 Thumbup Ale najpierw to dam radę żeby zajrzeć do działu "Powitania" zanim moderator "pokrzyczy" ;)

Dzięki za sugestię, ale czy nie jest tak, że magiczna kostka R2 była by odpowiedzialna tylko za brak sterowania tylko tylnych szyb? Kostkę R2 widać tylko na schematach tylnych szyb. U mnie padło wszystko :-(

Odpowiedz
pio555
Junior Administratorzy

(12-04-2017, 22:19)Maciej Herjan napisał(a): U mnie padło wszystko :-(
wiec zacznij od sprawdzenia czy nie jest mokro a potem BSI
kostka R2 moze po prostu zwarcie robic

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
Maciej Herjan
Zarejestrowani

op
(12-04-2017, 22:05)pio555 napisał(a):
(12-04-2017, 21:25)Maciej Herjan napisał(a): Proszę o jakieś sugestie, co mam sprawdzić aby rozwiązać ten problem
na szybko
zacznij od sprawdzenia schowków w podłodze czy nie ma tam wody lub dużej wilgoci
potem BSI

Hej,
BSI jest podejrzane, ale nie widzę tam odpływów instalacji elektrycznej, które były by bezpośrednio powiązane z funkcjami które mi wysiadły. Wg schematów tam nic takiego nie ma.
Kiedyś miałem problem z lampami przednimi i owszem, przyczyna była w BSI, ale to widać na schemacie.

Odpowiedz
pio555
Junior Administratorzy

tak sie składa ze głównym powodem awarii elektroniki w SC II jest wilgoć a podejrzanymi BSI i kostka R2

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
[-] 2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi pio555 za ten post post:
  • easydoor, PRZEMO
Maciej Herjan
Zarejestrowani

op Cześć,

Nie miałem w ostatnim tygodniu zbyt wiele czasu aby się tym zajmować, ale wczoraj rozebrałem co się dało i takie mam ustalenia:

- nie mam ŻADNEJ wilgoci na podłodze. Kostka R2 pod fotelem wygląda jakby właśnie została założona w fabryce (jest trochę zakurzona, to fakt)
- generalnie wszystkie złącza wewnątrz auta są w bardzo dobrym stanie
- przewody są również bez oznak nieprawidłowości

- sprawdziłem podejrzany moduł sterowania dmuchawą - jest raczej w porządku
- wypiąłem całkowicie i obejrzałem pod kątem uszkodzeń/wilgoci sterownik umieszczony pod kierownicą (BSI/UCH) - stan fabryczny, nie wzbudzający żadnych podejrzeń
- wyciągnąłem i wyczyściłem sterownik przy silniku (UPC) - był raczej suchy, choć ma nieco nalotu na złączu do sterowania światłami oraz lekko przypaloną wtyczkę odpowiedzialną za grzanie lusterek

Napięcia 12V na zasilaniach głównych w niepracujących modułach są OK - wygląda więc na to, że nie ma jakiegoś sygnału sterowania.

Czy ma ktoś z szanownych forumowiczów jakieś pomysły na dalsze działania?
Czy podpięcie pod komputer coś pokaże? Na wyświetlaczu nie ma żadnych komunikatów błędów (oprócz tych, które wywołam sam, np. odpinając jakiś moduł)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-04-2017, 08:55 przez Maciej Herjan.)

Odpowiedz
Maciej Herjan
Zarejestrowani

op Nie miałem czasu, żeby wcześniej o tym napisać, ale muszę się pochwalić, że udało mi się usunąć usterkę.

Działania metodyczne rozpocząłem od sprawdzenia schematu elektrycznego, z którego jasno wynikało, że szyby boczne i szyberdach są sterowane tym samym kablem/sygnałem z wewnętrznego modułu komfortu. Sterowanie dmuchawą odbywa się zupełnie innym kablem/sygnałem. No i okazało się finalnie, że oczywiście w sterowaniu dmuchawą poleciał tranzystor mocy. Wymiana -> działa -> naprawione!

Zostały szyby i szyberdach.
Wyciągnąłem z wtyczki w module komfortu kabelek odpowiedzialny za sterowanie i zwarłem go do masy - szyby i szyberdach ruszyły! Odłączyłem od masy - blokada.
Jak się okazuje elektronika sterująca szybami i szyberdachem jest cały czas pod napięciem 12V, a do sterowania (blokowania po wyłączeniu zapłonu) jest jedynie podawany przewodem sygnał 0/1 (czyli albo masa albo brak masy/stan nieokreślony). 

Wyraźnie jest więc problem w wewnętrznym module komfortu.
Wybudowałem moduł jeszcze raz, rozebrałem i sprawdziłem ponownie połączenia od kabla sterującego do modułów logicznych. Tu kłopot, bo schematu nie ma, więc sprawdzam zupełnie "na czuja". W sumie nic podejrzanego nie znalazłem, ale dla pewności poprawiłem lutowanie jednego tranzystora i rezystora. Poskładałem, podłączyłem i voila! ruszyło. Więcej szczęścia niż rozumu. Usterki naprawione.
 
Przepraszam za nieco przydługi opis, ale może komuś kiedyś się przyda.

Do wszystkich wyznawców kostki R2 taki wniosek, że należy najpierw porządnie "poczytać" schemat elektryczny, nawet ten blokowy, bo to może dużo pomóc i wyjaśnić. Wspomniany wcześniej moduł elektryczny w komorze silnika w tym wypadku odpowiada jedynie za podawanie napięcia 12V i jeśli to napięcie jest, to należy szukać gdzie indziej, kierując się w pierwszej kolejności ku wewnętrznemu modułowi komfortu.

Przy okazji, bo musiałem sporo elementów wewnątrz rozebrać, stwierdziłem, że mój Sceniczek jest w całkiem dobrym stanie jak na swoje lata.   

Temat do zamknięcia.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-05-2017, 23:28 przez Maciej Herjan.)

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Maciej Herjan za ten post post:
  • momix




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości