Proszę redagujących o dodawanie uwag z dopisaniem na początku modelu Scenica np. [SC I PH II] oraz silnika, ponieważ porady niezawsze będą wspólne dla wszystkichy modeli i dla wszystkich silników.
Może zacznę tym co pamiętam na chwilę obecną
- Sprawdzamy pochodzenie, historię oraz przebieg auta. Historię o ile auto było serwisowane, sprawdzimy w ASO na podstawie numeru VIN. Niestety podawanie tych informacji nie jest obowiązek ASO dlatego możemy tej informacji nie otrzymać lub otrzymać za jakąś opłatą.
- Sprawdzamy stan lakieru, spasowanie poszczególnych elementów. Auto bezwypadkowe lub po dobrze wykonanej naprawie blacharskiej przede wszystkim będzie przyciągać oko. Niepodiablone auto z równymi krawędziami wygląda poprostu bardzo dobrze.
- Sprawdzamy stan opon. Sprawdzamy czy są odpowiednie na obecną porę roku, jak dawno zostały wyprodukowane oraz ile pozostało bieżnika. Sprawdzamy czy opony są jednakowe przynajmniej parami na każdej z osi. Sprawdzamy czy do auta jest dołączone koło zapasowe przynajmniej dojazdowe
- Oglądamy uważnie stan wnętrza. O ile sprzedawca tego nie poprawił do sprzedaży o dużym przebiegu świadczy wysiedziane siedzenie kierowcy, wytarta kierownica (lub obszyta najczęściej z tego powodu), zużyta gałka skrzyni biegów, poprzecierany lub wygnieciony podłokietnik.
- Sprawdzamy ważność badania technicznego oraz kompletność i oryginalność dokumentów.
- Jeżeli auto ma zainstalowaną instalację LPG sprawdzamy czy butla gazowa posiada ważną homologację.
- Sprawdzamy czy sprzedawca dołącza do auta komplet dwóch kluczyków lub kart
- Sprawdzamy komunikaty na desce rozdzielczość. Upewniamy się czy wszystkie wskaźniki licznika funkcjonują oraz nie prezentują żadnych komunikatów ostrzegawczych.
- Upewniamy się, że sprzedawca posiada pin kod do radia (jeżeli nie, zdobędziesz go na tym forum)
- Przed finalizacją zakupu postarajmy się o wizytę w stacji diagnostycznej - w miarę możliwości ASO Renault. Diagnosta sprawdzi nie tylko stan zawieszenia ale także silnika. Zadbajmy aby auto zostało podłączone pod tester diagnostyczny (zalecany Renault CLIP). Sprawdzone powinny zostać wszystkie podzespoły. W przypadku niektórych silników możemy sprawdzić kondycję filtra cząstek stałych, układu wtryskowego w tym wtryskiwaczy oraz turbiny.
- Sprawdzamy wszystkie elementy elektroniki w środku. Żadnym wstydem jest sprawdzenie czy działają wycieraczki, zapalają się wszystkie lampki oświatlenia wnętrza, oświetlenia w drzwiach, radia - czy czyta płyty. Każda z usterek może dużo kosztować.
- Jeżeli auto posiada nawigację sprawdzamy czy sprzedający dołącza płyty w mapami.
- Sprawdzamy czy działa kliematyzacja.
- Oglądamy silnik. Jeżeli jest na nim plastikowa osłona, zdejmujemy ją. Oglądamy wszystkie zakamarki pod kątem wycieków.
W przypadku SC II sprawdzamy w zależności od wyposażenia
- Sprawdzamy czy obie dołączone karty działają. Sprawdzamy wszystkie przyciski oraz jeżeli auto ma system HF czy reaguje na zbliżenie z pojedynczą kartą do drzwi. Sprawny system HF powinien przy zaryglowanych uprzednio drzwiach pozwolić otworzyć auto pociągając za klamkę. Niesprawna karta do nieukniony spory wydatek dla nowego nabywcy.
- Jeżeli auto ma system HF sprawdzamy na każdej z klamek czy włożenie dłoni za klamkę powoduje odryglowanie zamków. Sprawdzamy także działanie przycisków zamieszczonych na klamkach - powinny zamykać auto.
- Przyglądamy się uważnie desce rozdzielczej. Sprawdzamy czy jest podświetlona równomiernie czy nie przygasa w żadnym momencie.
- Sprawdzamy komunikaty prezentowane na liczniku - możemy je przełączać manetką po prawej stronie kierownicy
- Sprawdzamy czy po włączeniu zapłonu (guzik start/stop) pokazuje nam się komunikat OIL OK. Jego brak oznacza, że czujnik poziomu oleju nie działa.
- Sprawdzamy działanie mechanizmów wszystkich szyb testując każdy z przycisków/korb
- Sprawdzamy poprawne działanie sterowania lusterek - regulacja oraz składanie
- W trakcie jazdy testowej sprawdzamy działanie tempomatu oraz ogranicznika prędkości jeżeli auto je posiada (manetka po lewej stronie oraz przyciski na kierownicy)
- Sprawdzamy czy działa klimatyzacja oraz czy działa płynna regulacja nadmuchu na każdym biegu.
- Jeżeli auto ma system TPMS (kontrola ciśnienia w kołach) sprawdzamy czy na wyswietlanym samochodziku na liczniku są widoczne wszystkie koła. Jeżeli przed zakupem będziemy u diagnosty, warto poprosić aby testererm diagnostycznym sprawdził czy system TPMS jest włączony oraz czy są poprawnie zaprogramowane wszystkie czujniki kół
c.d.n
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-02-2014, 18:09 przez Oktawiusz.)